Ravnflåget - Mindlandet i Alstadhaug (13.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Ravnflåget (163m) 13.07.2016 09:25
Visits of other PBEs Øvereng skole p-plass (35m) 13.07.2016 08:50

Fergekaos på Tjøtta. Vi valgte derfor å overnatte på Tjøtta gård, et stort gammelt hus med enkle rom og selvbetjent frokost. Som meldt var det slutt på godværet vi hadde hatt de siste dagene. Tåken lå lavt, men det var heldigvis opplett. Ikke en dag for en større tur, og da kan det være greit å sanke noen øytopper. Vi tok fergen Tjelden fra Tjøtta kl 0815 og gikk av på første stopp - Mindlandet. Fant parkering på Øvereng skole p-plass og fulgte turbeskrivelsen fra otto (Otto Lund) som gjør alt så mye lettere når det gjelder turer til slike spesielle topper. Fra parkeringen tok vi inn på en liten vei i utkanten av jordet like ved, krysset jordet og fulgte deretter en høyspentledning oppover mot et skar. Her tok vi mot venstre og gikk mot toppen i relativt lettgått terreng uten sti. Modne blåbær og enkelte multer.

Parkering ved Øverenga skole
Der Astrid kommer ut av skogen er det en svak sti mot toppen
Tåken lå tett over Ravnflåget denne dagen

Oppe ved varden etter ca. 30 min. Skikkelig steinvarde på GPS 33W 381934 7296426, litt forskjellig fra PB-koordinatene som justeres. Tåke og sterkt begrenset utsikt. Ned igjen fant vi antydning til sti litt nærmere skaret. Ved å følge høyspentlinjen til et myrområde litt forbi der den krysser en annen linje opp til en mast, og så ta opp i småskogen på GPS 33W 382353 7296807 kommer en inn på dette tråkket.