Botnkrona og Grytfoten (Alstahaug) i drømmevær (12.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kraftstasjonen ved Markvollveien (65m)
Endpoint Samme (65m)
Ascents Botnkrona (1,071m) 12.07.2016 12:15
Grytfoten (1,019m) 12.07.2016 13:55
Visits of other PBEs Sandnessjøen (0m) 12.07.2016
Syv Søstre p-plass nord (65m) 12.07.2016 09:30

Drømmetur til Botnkrona og Grytfoten (Dronningruta)

Etter en fantastisk flott tur til Dønnmannen i går overnattet vi i Sandnessjøen. Planen for dagen var tur til Botnkrona - kommunetoppen i Alstadhaug og dessuten øytopp på Alsta med PF på 1072. Gleden var stor da vi våknet til perfekt turvær - sol og blå himmel! Etter frokost kjørte vi til Syv Søstre p-plass nord der det er god plass til mange biler og infotavle.

Stor parkeringsplass ved en kraftstasjon
Meget god turinformasjon!

Vi tok fatt på turen oppover mot østsiden av Elvåsen til et stidele der ruten til Botnkrona og Grytfoten skilles. Astrid var sliten etter gårsdagens tur, og ga seg her. I stidelet er det informasjon om den såkalte Dronningruten etter Dronning Sonja som gikk der 12. august 2000.
Denne turen så veldig fin ut, og jeg ville satse på denne.

Stidelet Botnkrona - Grytfoten
Dronningruta

Stien til Botnkrona er meget godt merket og velbrukt. Den går først mot NØ langs en fjellrygg til vannreservoaret Fjellsåsdammen. Like etter kommer en til flere svapartier der det er lagt ut tau som kan være greie å benytte seg av på våte sva. Idag var fjellet helt tørt, og det greit å klyve utenom tauene. Etter ca. 400 hm var jeg oppe ved det regulerte Grytfotvatnet og ferdig med den tyngste stigningen. Herfra var det fint og lettgått - delvis på snøflater - oppover til øst for toppen på Botnkrona.

Fjellsåsdammen
Mot Dønna og Dønnmannen

Herfra er det ganske bratt opp på toppen med litt klyving siste stykket. Ganske stort topp-område med varde, kasse og turbok. GPS på høyest punkt 33W 392216 7317682 som samsvarer godt med koordinatene fra Statens Kartverk (392216 7317678 - firkantet bolt). Fantastisk utsikt over Helgeland! Kom opp på toppen samtidig med to unge damer fra området, og hadde hyggelig selskap med disse under deler av turen videre.

Toppen på Botnkrona - utsikt østover
Utsikt vestover mot Grytfoten og resten av de Syv Søstre

Været var bare fantastisk, og jeg fortsatte mot neste søster

Grytfoten

Stien går nede i SØ-skråningen mellom toppen, godt merket men enda mye på snøflater som bar godt.

Grytfoten lengst mot høyre fra øst
Terrenget mellom Botnkrona og Grytfoten

Stien går ned til ca 820 moh før det stiger igjen mot SSV siden av Grytfoten 1019. Moderat stigning opp til denne toppen fra sør- og vestsiden. Beskjeden varde og den karakteristiske hvite plastsylinderen med rødt lokk og turbok på toppen. GPS på høyeste punkt 33W 391366 7317236, noe forskjellig fra PB-koordinatene som lå et godt stykke nede i nordskråningen, nå korrigert.

Fra Grytfoten 1019 mot Botnkrona 1072 til venstre
Mot den karakteristiske øst-toppen på Grytfoten
Mot Botkrona i øst

Tilbaketuren gikk på god sti, noe bratt mellom steinblokker til å begynne med, men lenger nede på flotte, lettgåtte svaområder. Adskillig greiere rute ned enn opp!

Svaområdene nedenfor Grytfoten
Flott, lettgått terreng
Botnkrona, Grytfoten og Skjerdingen fra veien

Nede på 150 moh kom jeg til og med over noen herlige multer like ved stien. Tilbake ved bilen -der Astrid ventet tålmodig - etter en tur på 6,5 timer, inkludert gode pauser på begge toppene. Dette ble en fantastisk flott turopplevelse.