Klatrekurs i Lom/Jotunheimen (04.07.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 07.07.2016
Langvasshøe (2,030m) 09.07.2016
Visbreatinden (2,234m) 09.07.2016
Visbreatinden N1 (2,039m) 09.07.2016
Visbreatinden N2 (2,020m) 09.07.2016
Visits of other PBEs Tronoberget klatrefelt (420m) 05.07.2016
Norges tak i all sin prakt, sett fra Veslpiggen.

Holdt klatrekurs i Lom/Jotunheimen i regi av Breoppleving for 10 deltakere med Jørgen og Lisa. Hadde base på Lom Camping.

Mandag: Orientering om kursprogrammet, presentasjonsrunde, forventninger, deltakerliste og utstyrsutdeling (personlig klatreutstyr og klatreboka) kl. 19 på Lom Camping.

Tirsdag: Klatring på Tronoberget. Avreise kl. 09. Her gjennomgikk vi presentasjon av utstyret, klatring på topptau, topptaufester/snufester, rappellering, naturlige sikringer og standplass. Teori: graderingssystemet.

Onsdag: Klatring på Tronoberget. Demo av taulagsrutiner. Øvelse på taulagsrutiner ved bakken. Klatre på led i veggen med topptaubackup og veiledning. Teori: redningstjenesten og førstehjelp (ABC, hva har vi i førstehjelpskrinet, hodeskader, forhindre nedkjøling/hypotermi). Kveldsøkt kl. 20 gruppevis: Turplanlegging (kart, klatrefører, tid/distanse), alpine farer/risikoanalyse (kryssing av bre, steinsprang, vær/vind, snøflanker, mørket, nedkjøling, utstyr (personlig klatreutstyr, mat/drikke, gode fjellsko, gode klær, hva i førstehjelpskrinet, vindsekk).

Torsdag: Tur til Veslpiggen. Avreise kl. 08 (kan gjerne gjøres tidligere).
Estimert:
11 km, 600 hm
3 km/t + 20 min pr 100 hm = 6 timer
Klatring pr taulengde = 1 time (4 taulengder) = 4 timer
Totalt: 10 timer

Turen ble gjort i finvær, men litt kjølige temperaturer. Startet fra Juvasshytta og gikk i tre taulag fra innsteget på Styggebreen til Porten. Herfra klatret vi direktevarianten til Veslpiggen via sørøstryggen (4+, 4 taulengder). Vær obs på løse steiner på hylla etter første taulengde. Ellers fast og fin klatring. Første taulag stod på toppen etter 6 timer fra hytta. Ble sittende her i et par timer og vente på de to taulagene som kom bak. Returen gikk greit unna på i underkant av et par timer via breen. Totalt brukte vi omtrent 10 timer.

Ådne, Cecilie og Anders på toppen av Veslpiggen.

Fredag: Klatring på Tronoberget. Stasjonsrullering: klemknutegang, ATC-brems (gi ut på stramt tau, travers med to som følger osv.) og skjøting av tau for rappell. Klatring på led med topptaubackup. Teori: bolteetikk/sporløs ferdsel. Turplanlegging på kveden (deltakerne får mer ansvar for planleggingen nå).

Klemknutegang på gang!

Lørdag: Tur til Visbreatinden via nordryggen. Deltakerne har selv ansvar for turen med navigering og klatringen. Startet fra Leirvassbu kl. 09.30. Gikk i tre uavhengige lag via Kyrkjeglopen og opp nordryggen. Fin morene å følge i nedre del før der det er naturlig for brevandrere å gå inn på Visbrean. Ulempen er at det er bratt videre herfra og opp ryggen, så det kan være lurt å holde lenger vest i nedre del. Hadde litt sol i starten, men etter hvert kom det noen regnbyger. Heldigvis mye jernholdig fjell med god friksjon i nedre del. Tok en rappell ned fra N2 fra slynge rundt blokk. Like ovenfor N1 begynte vi å klatre i taulag med instruktørene frigjort på siden. Deltakerne fikk lede alt selv mens vi veiledet der det trengtes. Klatret herfra 4-5 taulengder videre oppover. Bratt klyving, men ikke spesielt luftig og utsatt. Tåke og vind gjorde kommunikasjonen utfordrende, men god læring. De siste 50 høydemeterne klatret vi uten tau på grunn av tidsbruken. Returen tok omtrent 2,5 timer via Langvasshøe. Turen tok totalt 11,5 timer. Vel tilbake på Leirvassbu hadde vi oppsummering, evaluering og utdeling av kursbevis.

Learning by doing ftw!

Takk til alle for en fin uke på klatrekurs! :-)

Flere bilder

Ved innsteget på Styggebrean. Galdhøpiggen og Veslpiggen bak.
Tilbakeblikk fra 3. taulengde opp mot Veslpiggen fra sørøst.
Mot Skardstinden.
Jørgen har kontroll på standplass.
Innover mot Kyrkjeglopen.
Visbreatinden kommer til syne oppi tåka.
Semelholstinden og Visbrean.
Fin morene å følge.
Noen snøpartier måtte vi forsere.
Anders tar en rappell ned fra Visbreatinden N2.
Ådne har fikset seg en fin standplass.
Anders følger oppover nordryggen på Visbreatinden.
Anders sikrer opp resten av taulaget.
Knut leder an.
Uttoppingsglede!
Gjengen samlet på toppen av Visbreatinden.
Leirvassbu kommer til syne på returen.