Dønnmannen - kommune/øytoppen på Dønna (11.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Teistadvik/P-plass Dønnmannen øst (40m)
Endpoint Samme (40m)
Ascents Haka på Dønnmannen (852m) 11.07.2016 12:33
Dønnmannen (856m) 11.07.2016 13:05
Visits of other PBEs Dønnmannen øst p-plass (40m) 11.07.2016 09:45

Dønnmannen i nydelig sommervær

Endelig slo godværet vi hadde ventet på til. Vi våknet til knall blå himmel på den flotte Dønnes gård der vi hadde tilbrakt de siste to dagene hos det meget hyggelige vertskapet som driver gården. Etter frokost og en kort biltur for å se på utsikten fra Dønnesfjellet, kjørte vi sørover til Teigstadvika sør på øyen og til Dønnmannen øst p-plass. Her er det plass til mange biler, fin tavle med turinformasjon og godt merket og tilrettelagt sti hele veien til topps.

Parkeringen i Teistadvika
Meget godt merket sti til Dønnmannen
Upåklagelig utsikt mot de Syv søstre på andre siden sundet

Stien går pent og pyntelig oppover langs en vannledning fra Teigstadvatnet 340 moh. Ved stidelet 285 moh på GPS 33W 383629 7327358 tok vi mot venstre (vest) og fortsatte i moderat oppstigning enda et stykke før det begynte å bli ordentlig bratt. De siste 300 hm går mer eller mindre rett opp SSV-ryggen mot Haka på Dønnmannen. Siste biten er det lagt ut tau som ble flittig benyttet av de fleste både på opp- og nedtur. Det går imidlertid helt fint å finne vei utenom der tauet er satt opp. Plutselig var vi oppe på topp-platået og da var det ikke lange stykket bort til den store varden på Dønnmannens Hake. GPS her 33W 382460 7327370 852 moh.

Astrid benytter seg av tauet i bratt parti
Oppe på Dønnmannens Hake. Hovedtoppen Leppen i bakgrunnen
Folksomt og fantastisk utsikt på Dønnmannens Hake

Mange velger å gi seg på Haka, fordi det ser bratt og eksponert ut videre vestover mot hovedtoppen. Men det er laget god sti nede i sørskråningen, og vi gikk denne på oppturen. Etter 15 min var oppe på hovedtoppen. Stor varde på GPS 33W 382030 7327623. Det ble etterhvert meget folksomt på toppen. Folk kom opp både fra vest- og østsiden, men flere fortalte at det var noe vanskelig å følge stien fra vest.

På vei fra Dønnmannens hake mot Leppe
Fra Leppen mot Dønnmannens Nase
Astrid og meg på Dønnmannen i drømmevær

Vi ga oss meget god tid på toppen, og nøt utsikten og det fantastiske, alpine landskapet før vi tok fatt på tilbaketuren. Vi var oppom en liten varde mellom Leppa og Haka. Denne kan vel kalles Vorten på Haka! GPS 33W 382221 7327512.

Vorten på haken mot Leppen
Vorten under Leppen med Haken i bakgrunnen

På tilbaketuren fulgte jeg den fine, lett eksponerte eggen opp igjen til Haka. I det bratte partiet la vi opp ruten slik at ingen av oss brukte tauene.

Fra eggen mot toppen av Dønnmannen
Utsikt mot Litltinden 870 moh sør for Dønnmannen

Tilbake ved bilen etter 5 timer 50 min - inkludert en lang pause på toppen - etter en fantastisk flott tur i storslått terreng. Det eneste som dro litt ned, var de store svermene av fluer som hang på oss og rundt oss sorte deler av turen, men heldigvis ikke på toppen. Dette er visstnok et meget velkjent problem på denne turen, men ødela på ingen måte turopplevelsen.
Vel tilbake på fergestedet i Bjørn tok vi oss en herlig dukkert i kaldt og salt sjøvann mens vi ventet på fergen over til Sandnessjøen.

Dønnmannen fra øst

Turdata fra GPS: 9,65 km, 965 hm, noe forskjellig fra dataene reg på PB.

Flott!

Written by JohnTiger 01.08.2016 17:13

Som vanlig flott turrapport Knut Sverre! :)

Fikk dessverre ikke med meg Dønnamannen når jeg var der i juni, men som du kan se av turrapporten min så hadde jeg det flott på Syv Søstre i alle fall! Dønnamannen skal bestiges på neste tur til Helgeland! :)

Fortsatt god sommer!

Sv: Flott!

Written by knutsverre 01.08.2016 21:37

Takk for hyggelig kommentar John Tiger. Leste rapporten din fra De Syv Søstre. Imponerende og godt skrevet. Det må ha vært litt av et slit. Du har noe å glede deg hvis du får like fint vær på Dønnmannen som oss. Fortsatt god sommer til deg også!

Fine bilder

Written by Olepetter 29.07.2016 17:35

og grundig artikkel, som alltid. Bra! Nord-Norge er best i finvær.

Sv: Fine bilder

Written by knutsverre 29.07.2016 19:43

Takk for det Ole Petter! Vi var heldig med været denne dagen, ikke fullt så heldig på endel av de andre turene på Helgeland. Uansett - glad vi ikke var i Bergen, konferer nedbørsrekord i juli!

Denne ønskjer eg meg!

Written by bakken59 12.07.2016 19:00

Var ved foten av Dønnmannen for 5 år sida, då var det skodde og regn, og eg gjekk ikkje opp. Har angra sidan, men utsynet er jo eit hovedpoeng her, så eg får berre ha den på glede-seg-til-lista! Ser ut som de har hatt fine forhold i Nordland?

Sv: Denne ønskjer eg meg!

Written by knutsverre 14.07.2016 11:43

Hei Kristin! Det var nok et riktig valg å ikke gå Dønnmannen i dårlig vær. Her bør det absolutt være godvær både pga bratt sti i alpint terreng og utsikten som er noe en absolutt bør få med seg. Vi har hatt både strålende og grått vær i Nordland, men har kunnet time turene i forhold til været. Fortsatt god sommer!

Gratulerer

Written by Stigun 11.07.2016 22:16

med et flott fjell på øya hvor min far trådte sine barnesko. Må ha vært en fantastisk utsikt, bl.a mot Helgelands unike skjærgård! Denne har jeg til gode i likhet med en rekke andre flotte fjell både i sør og nord! God tur videre!

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 14.07.2016 11:46

Takk Stig! Helgelandskysten er bare fantastisk, spesielt i godvær - så du har noe å glede deg til! Fortsatt god sommer!