Langlitinden (11.07.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Straumbotn
Ascents Langlitinden (1,276m) 11.07.2016 15:00

Etter turen til Årbostadtinden på formiddagen kjørte jeg tilbake i retning Engenes men tok av mot Straumbotn litt før siden jeg hadde lyst på en tur til Langlitinden. Kan forøvrig nevne at siste halvdelen av veien til Straumbotn er i elendig tilstand og er såpass hullete at det tar veldig lang tid om man ikke har lyst til å skade undersiden av bilen. Uansett, jeg kom frem til parkeringsplassen og starten på turen. Traff en hyggelig fyr fra Harstad der (han er opprinnelig fra Andørja) som hadde noen planer om å gå en flott runde fra Langlitinden til Snøtinden. Det fristet meg ikke nå som jeg allerede hadde gått en tur tidligere på dagen, men jeg synes planen hørtes bra ut :) Han var noe mer effektiv med å starte turen mens jeg tok meg litt tid til å toppe opp med solkrem.

På vei opp dalen med Bjørndalselva til høyre
Under noen spisse topper nordvest for Langlitinden
Utsikt mot de kule toppene fra ryggen
I steinura
Nyter en flott utsikt på toppen!

Første delen av turen går i like tett skog som jeg opplevde på Årbostadtinden og selv om stien var merket, var det ikke alltid helt åpenbart hvor stien faktisk var siden den ble delvis gjemt av noen busker og gress. Stien ble litt mer tydelig jo høyere opp fjellet jeg kom meg, og da var det ganske lett å følge. Var ganske tungt og bratt opp til tregrensen og jeg svettet vanvittig mye mens en gjeng fluer gjorde sitt beste for å irritere meg. Likevel var det ganske artig med nye omgivelser og det skulle mye til for å få meg til å bli virkelig sur pga noen fluer. Etter å ha kommet opp til et lite vann ble det en liten tur bortover for å komme rundt til Innherholvatnet og ryggen opp mot Langlitinden. Fortsatt god med merking her og mesteparten av veien opp ryggen. Omtrent halvveis opp ryggen begynte jeg å bli ganske sliten i beina og lurte på hvor lang tid jeg kom til å bruke for å komme meg helt opp. Hadde liksom ikke så mye lyst til å stoppe og ta en pause pga fluer, men jeg måtte innse etter hvert at en liten pause var nødvendig, så det ble 3 minutter med en energigel og litt drikk. Fortsatte videre og alt begynte å se lysere ut da toppen kom til syne. Litt lite merking på siste delen av ryggen men det var bare å tusle opp steinura her.

Panorama #1 med Mjøsundbrua i midten
Panorama #2
Harstadværingen som liker pølser på fjelltur :)
mot nordvest
På tur ned med Snøtind i bakgrunnen
Deilig å være på fjellet, men like deilig å være tilbake på parkeringsplassen!

Etter omtrent 2t 20 var jeg endelig på toppen. Han Knut Eirik som jeg hadde truffet på starten var allerede der og hadde tatt med kokeutstyr for å steke pølser! Imponerende. Plutselig dukket det opp en utrolig flott utsikt over baksida av fjellet mot nord og øst. Det gikk rett ned mot Mjøsundbrua med Løksetinden og Fakstinden som raget over på andre siden. Herlig! Jeg nøt en lang lang halv times pause på toppen og det ble ganske sosialt med to andre stykker som kom opp litt etter meg. Mye prat om hvor flott det er i nord norge :) Det skulle vært deilig å være lenger på fjellet, men dusj og mat på hytta fristet meg mer. Tok det rolig ned for å nyte resten av turen. Glemte hvor fint det er å være ute på kveldstid og angret litt på at det ikke har vært flere kveldstur på meg på en liten stund. Var vanvittig godt å komme ned til bilen og drikke massevis av cola zero på vei tilbake til Løksebotn. For en nydelig dag det hadde vært!