Heklatindan, Luten, Bjørnen og Butippen (10.07.2016)  6

Written by Karina GSM

Start point Rødalen (175m)
Endpoint Rødalen (165m)
Ascents Bjørnen (933m) 10.07.2016
Butippen (880m) 10.07.2016
Vestre Butippen (848m) 10.07.2016
Heklatindan (910m) 10.07.2016
Luten (968m) 10.07.2016

Eventyrlige Trondalen

Lørdagsturen ble til en søndagstur da været klaffet best slik. Vi startet fra parkeringsplassen, ved seterveien som går opp til Rødalssetra. Kommer du kjørende fra Molde tar du av hovedveien til høyre like før rundkjøringa på Moa-skiftet. (en trivelig Bunnpris butikk på andre side av veien).
Hjemmefra ruver Luten godt og skodda kranset kring toppene på alle fjella da vi starta fra Rødalen. Men det letta fort, og det skulle vise seg å være en perfekt dag for denne turen.

Første pause ved Trondalsvatnet. Skodda er forsvunnet og fjellet ligger bare der og venter på oss.

Ruta gikk videre opp mot Heklatindene, der vi holder kursen mot venstre for å ikke gå unødvendige høgdemeter. Stigninga her er brattere enn den ser ut til fra vatnet, men utsikten bakover er nydelig.

Tilbakeblikk på vei opp til Heklatindan
Kvannfjellet
Siste kneika opp til Hekatindan
Kaffepause ved varden på Heklatindan
Utsiktsbilder fra Heklatindan.

En fornøyelse å spasere videre opp mot Luten, som hjemmefra ser ut til å være eventyrlig og majestetisk. Her får du ett annet inntrykk av fjellet. Rundere og mildere enn det ser ut til nedenfra, men med krasse stup som gjør at en ikke glemmer fjellets sanne jeg.
Toppen av Luten, min tredje tur hit.
Utsiktsbilder fra Luten

Så var det bare å glede seg på resten av turen. Herifra gikk vi ned fra Luten for så og starte på oppstigningen til Bjørnen.
Tilbakeblikk over til Heklatindan
Liten pause på tur til toppen av Bjørnen
Bjørn på toppen av Bjørnen. Skuer videre over til Butippen
Noen topp-bilder fra Bjørnen

Nedstigningen fra Bjørnen er bratt.
Det var og god sti bortover traversen på Bjørnen mot  Langdalen. Veldig luftig men har observert at det er skilta fra Skaret siden fra Langdalsbu denne veien.
Det var og god sti bortover traversen på Bjørnen mot Langdalen. Veldig luftig men har observert at det er skilta fra Skaret siden fra Langdalsbu denne veien.
Toppen av Butippen
 Nedstigning til Vestre Butippen
Toppen a Vestre Butippen
Noen bilder fra toppen av Vestre Butippen. Dette viste seg å være ett råere fjell enn vi først tenkte.

Nedstigningen herifra og ned i Gjengkleiva var bratt og til tider noe luftig. Her gjeld det og komme seg over ei steinur og ned på plattået under toppen i retning mot Skaret. Når du står på toppvarden og ser mot Rødalssetra kan du se at det er vardet over steinene.
Steinura ned fra Vestre Butippen
Butippen sett fra Gjengkleiva. Stien ned følger eggen.

Da var vi trygt nede i Gjengkleiva, og her fikk vi en liten sommerlig regnbyge over oss mens vi ruslet langs Gjengkleivvatnet og ned igjen til Rødalssetra.

Gjengkleivvatnet med Kvannfjellet i bakgrunn

En eventyrlig fin tur, med trivelig selskap!
Trondalen er fantastisk, og fjellene her er mektigere og prektigere enn du skulle trodd :)
Denne turen anbefales om du ønsker en spennende og krevende dagstur.