Tur til Rondane (06.07.2016)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Rondslottet (2,178m) 07.07.2016
Spranget parkering (1,080m) 07.07.2016
Jutulhogget (1,200m) 08.07.2016

Onsdag
Hans Thorvald og jeg dro fra Nygaard litt over åtte og kjørte opp til Spranget. Derfra leide vi sykler og syklet en halvtimes tur inn til Rondvassbu. Syklene vi leide var ikke spesielt gode, og vi ble overrasket da det kostet 100 kr for sykkelleie én vei. Neste gang kommer vi til å ta med sykler selv. Da vi ankom Rondvassbu satte vi opp teltet og spiste lunch før vi startet på fotturen i tolvtida. Første turmål denne dagen var Storronden. Det var jevn stigning hele veien og litt brattere på det siste partiet. Hans Thorvald og jeg holdt god fart og var på toppunktet etter ca 2 timer. Der nøt vi utsikten i det fine været, og tok oss en liten matbit før vi tok en litt brattere vei ned nordryggen, siden turens hovedmål var Rondslottet. Partiet ned var bratt og løst, så tempoet ble der etter. På turen mot Rondslottet passerte vi Vinjeronden der vi kunne skue både mot Storronden og Rondslottet. I stien litt før toppen på Rondslottet satte vi igjen sekken og tok det siste partiet uten bagasje. Varden på toppen av Rondslottet var veldig fin og det samme var utsikten. På tilbaketuren gikk vi oppom Vinjeronden Nord. Fotturen ble på i overkant av 7,5 time og ble ca 14 km. En flott turopplevelse i finværet, og spesielt artig var det å bestige de to høyeste fjellene i Rondane. Det var godt å komme tilbake til Rondvassbu der vi tok oss en dusj og koste oss med Realturmat-middag i teltet. Vi ble positivt overrasket over tørkerommet på Rondvassbu som hadde god størrelse og bra temperatur. Det var flott å få tørket klærne og håndklærne våre.

Vinjeronden og Storronden
Meg på toppen av Vinjeronden Nord

Torsdag
Etter en natt i telt, spiste vi frokost og pakket sammen, før vi syklet et lite stykket og satte fra oss mesteparten av bagasjen. Vi var litt nøyere på å velge sykler denne dagen, og fant heldigvis et par som fungerte bedre. Denne dagen var det jeg som valgte å begynne turen med ryggsekk på. Vi gikk på merket sti opp Rondhalsen på vestsiden av Rondvatnet. De siste 100 meterne mot toppen var bratte, og jeg var sliten da vi kom opp etter ca 2 timer og 15 minutter. Etter å ha sett på utsikten og fotografert, spiste vi niste før vi diskuterte hva vi skulle gjøre videre. Det var noe tåkete østover så vi var litt bekymret for at denne tåka også skulle nå oss. Vi bestemte oss likevel for å fortsette på ryggen bort til Storsmeden. Dette var en veldig utfordrende men spennende tur. Den krevde mye klyving, og for meg var dette en ny opplevelse. Lettere ble det heller ikke av at vi fikk regn det meste av turen, og som mot toppen dreide over til sludd og snø. Fornøyd og lettet kom vi opp, og gikk oppom punktet Storsmeden Nord før vi gikk opp på selve Storsmeden. På toppunktet slapp uværet taket og sola tittet frem. Dette samt utsikten var en god belønning for strevet, og det var deilig å slappe litt av før vi startet på nedturen. På vei ned var ura svært løs, så det ble ingen enkel nedfart. Underveis nedover bestemte vi oss for å returnere til Rondvassbu og si oss fornøyd med turen. Før vi kom ned til syklene og bagasjen gikk vi bortom Jutulhogget. Da vi kom frem til syklene hadde vi turen vart i omkring 6 timer og 50 min og vi hadde gått ca 14 km. Vi tok en liten matpause før vi syklet i omkring 20 min tilbake til bilen.