Tverråtinden med Hedda og Håvard (09.07.2016)

Written by linntherese GSM

Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 09.07.2016
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 09.07.2016
Svellnosbrean 09.07.2016
I en isbresprekk.

Jeg hadde aldri vært på fjelltur med Hedda før, så det skulle bli spennende. Vi hentet Hedda og pappaen på vei til fjellet og kjørte til Lom hvor vi stoppet på Bakeriet.
På Spiterstulen var det ikke så fint vær som vi trodde, men vi håpet at det skulle bli bedre.
Det gikk ganske fort opp til breen. Her hadde vi en pause, men det var ganske kaldt med skyer og regn og litt vind og sånn.

Hedda og pappan på vei opp langs breen på den løse snøen.
Jeg og Hedda på vei opp mot den bratteste snøen.
Pappan til Hedda og Hedda på vei opp den bratteste snøen etter at de måtte opp en gang til. Det var ganske bratt der selv om bildet er litt juks.

Etter pausa gikk vi masse på løs snø. Det var ganske slitsomt. Helt øverst på snøen var det ganske bratt og Hedda sklei ganske langt ned igjen og måtte gå en hel bakke på nytt, men Hedda er en spreking så det gikk bra.

Det var litt tåke og litt sol, og steinene var litt glatte, men nesten på toppen var det ganske mye sol og så kunne vi ha en fin fin pause. Vi så litt fjell og sånn og så var det et helikopter som kjørte frem og tilbake mange ganger. Etterpå fikk vi vite at de holdt på å redde en mann som hadde gått seg fast i fjellet. Det gikk heldigvis bra.

Den siste biten til toppen gikk vi uten sekker. Vi måtte klyve bittelitt og vips så var vi oppe. Det blei bitte litt utsikt og noen toppbilder.

Hedda og Pappan koser seg.
Jeg og Hedda på toppen.

Ned igjen var det gøy med snøen. Spesielt den ene bratte bakken var moro, og det gikk veldig fort ned til breen igjen. Her hadde pappa lagt mange ting som vi ikke trengte for toppen men som kunne brukes i isen. Jeg var litt sliten og hadde ikke lyst egentlig, men vi dro for å kikke litt på isen. Vi laget sånn taulag og gikk inn i en liten sprekk hvor jeg og Hedda fikk henge i en isskrue i en blå issprekk. Det var ganske fint der inne, men det drypte masse vann og var litt skittent også.

Etterpå det gikk vi ned til Spiterstulen ganske fort. Der var helikopteret fortsatt. Jeg og Hedda var ganske slitne og orket nesten ikke noe mat i Lom. På hele veien hjem sov jeg.

Tusen takk for turen Hedda og Håvard.

Deilig å få på seg vanlige klær etter turen. Politibilen bak der er på grunn av redningsaksjonen.