Fnnemarka- Modum og Lier (10.07.2016)

Written by evatopp

Start point Lauvkollen parkering
Characteristic Trip by foot
Ascents Sørøst for Bjørnkollen (632m) 10.07.2016
Lauvkollen (704m) 10.07.2016
Visits of other PBEs Lauvkollen parkering (580m) 10.07.2016

Vi kjørte via Vikersund til Breiliveien og deretter Djupengropveien til Lauvkollen P (=Djupengropen P). Det er skilt til Breili fra veien etter Vikersund. Bompenger kr 50 og deretter kr 25 i kontanter. Djupengropveien er i dårlig forfatning de første 100 meterne. Godt med parkering.

Vi gikk videre bilveien - pass på å holde til venstre. Etterhvert er det et slitent skilt til Breiliflaka der blåmerket sti starter. Vi fulgte stien til Sandtjern og den idylliske hytta Sundvollen. Ved denne hytta tok vi av merket sti med skilt til Lier. Etter en stund når Lauvkollen flater ut men før Urdtjern tok vi GPS’en frem og styrte tett til toppen. Liten steinvarde på toppen. Samme kurs tilbake til stien.

Fulgte stien videre til det siste av De pene tjerna. Der tok vi av på vardet sti på et stort og bart fjellparti ned til Bumlebekken, men mistet denne før vi nådde bunnen. Men det gikk greit å gå/klatre ned de bratte skrentene, og deretter klatre opp skrentene på den andre siden. Så GPS rett på punktet som også har en liten steinvarde. Vi gikk deretter i terrenget til det lille navnløse tjernet NV for toppen. Det er bratte skrenter mot vest, så hold kursen rett mot dette vannet. Videre fra vannet på vardet sti til Statskog sin hytte Lundås. Her rotet vi med stien videre. Det er viktig å holde kursen rett frem gjennom hyttetunet, og ikke ta stiene mot Lille Bumle eller Åsvanna slik vi gjorde. Man kommer ikke tørrskodd over Åsvanna. Vardet sti via Lundås helt tilbake til den blåmerkede stien mellom parkeringen og Breiliflaka.

Dette var to topper med begrenset utsikt, noe utsikt på SØ Bjørnekollen. Kupert terreng med mye opp og ned, og veksling mellom våre moltemyrer og tørre stier. Urskog og bra med fiske. Vi møtte flere fiskere. Utover skiltene på de to blåmerkede stiene til Breiliflaka og Lier, er det ikke skilt.