Beingårdsheia (09.07.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Beingårdsheia (612m) 09.07.2016
Visits of other PBEs Sandvatnet P-plass (185m) 09.07.2016
Varden står på feil topp, (Står på 611 moh, ikke 612), men er like fin for det!
Etter is og kaffe i Namsos kjørte vi videre sørover på Rv17 og i Sjøåsen tok vi av mot Lauvsnes. Etter Altvanet kommer en ført til en vei til venstre, det er ikke denne, men neste vei rett etterpå. Der er betalingskasse ved veien. Prøvde å sende SMS, men måte ta en giro for betaling av kr 60,-.
Kjørte innover den overraskende fine veien, slike grusveier er ikke alltid like gode å kjøre på, men denne var fin. Smal bro under veis, men gikk fint med bobilen. Da vi kom inn til IDYLLEN Sandsvatnet var det ingen der. Dette er en liten perle med fisk dom vaker, brygge og ingen mennesker! Vi sov her den natten og fikk med oss den fine solnedgangen!
Utsikt fra bobilen på overnttingsplassen vår ved Sandvatnet.
Neste morgen gikk vi innover den humpete og litt våte stien langs høyre siden av Sandsvatnet, inn til hyttene. Videre oppover lia på skrå til vi traff en ny liten bekk, så på skrå mot venstre og opp på platået. Mye myr her, men ikke så våte myrer.
Toppunktet er ikke mye å skrive hjem om, men mens vi stod der og tok bilder, så vi først en ørn og så en rein ved varden på topp 611. Den reine forsvant når vi gikk bort mot varden, men frem kom en hel flokk som gikk nedover og så oppover igjen til punktet der vi hadde stått. Det var sikkert 50 dyr, store og små. Flott syn.
God lang pause ved varden, der myrvåte sko og sokker ble tørket og mat inntatt før vi gikk ned igjen langs noen steiner og varder og videre ned igjen der vi kom opp. Liv tråkket nesten på en heilounge. Moren var hysterisk og ungen hadde lagt seg ned og gjort seg usynlig.
Stakkars liten, den prøver å bli usynlig.

Fikk oss et bad og en skikkelig vask i Sandsvatnet etterpå. Så litt soling og kaffe og kaker på brygga før vi noe motvillig pakket oss sammen og kjørte mot startstedet for neste topp.

Missing title

Written by LivogKristen 11.07.2016 12:27

Ja, takk for hjelpen. Broen var ikke problem og veien inn dit var den beste grusveien vi har kjørt på med bobilen her oppe i Trøndelag. Og plassen der inne.... ja DEN var fantastisk!!! Fikk flott solnedgang, masse fisk som vaket helt inntil bryggen, bad i "lunket" vann, ingen mennesker og rett og slett IDYLL!!! Denne plassen kan anbefales!

Idyll

Written by SturlaS 11.07.2016 10:35

Dere kom greit innover med bobilen ser jeg. Flott plass ved vannet i enden av veien!