Øyensskavlen (08.07.2016)

Ascents Øyensskavlen (686m) 08.07.2016
Øyensskavlen mast (633m) 08.07.2016
Toppen er flott!

Helg igjen, fine meldinger og klar for mer av de Trønderske fjell. Torsdag kveld kjørte vi E6 nordover fra Stjørdal og tok av på Rv 17 i retning Namsos og så Rv 715 mot Osen. Kjørte bare noen km innover den veien til en stor parkeringsplass på høyre side. Der er en bom for veien oppover til Øyensskavlen. Parkerte bobilen her og overnattet til fredagen. Stille og rolig ved veien der på natten. Morgenen etter gikk vi grusveien oppover mot toppen, passerte den idylliske Kalneskjønnin, skrev oss i trimboken her og gikk til vi kom til et inngjerdet hull/grustak el. på venstre side på toppen av mange bakker. Rett til venstre for denne inngjerdingen starter en lett synlig sti som går rett opp og litt til venstre etter hvert og treffer grusveien igjen oppe på kammen. Grusvei til masten og sti videre bortover til toppen med varde. Så en fugl med 3 fuglunger der, fin fugl, men klarte ikke å finne ut hva.

Lang god pause på 1,5 time med mat og sol og tørking av svette sokker og sko før retur. Stoppet ved den koselige gapahuken ved Kalneskjønni på veien ned.
Kalneskjønnin, et idyllisk sted

Kristen har lagt ned veto mot mer enn en topp pr dag, så vi kjørte videre til Namsos for å kose oss med softis og kaffe før vi kjørte tilbake og inn til Sandsvatnet.

DDE

Written by otto 11.07.2016 20:11

Tittelen "han kjøre E6 strakaste vei`n" passer godt til oss PB...

Sv: DDE

Written by LivogKristen 12.07.2016 08:16

Strak og strak Otto, du sveiver jo ut på sideveier til E6 og hopper opp på noen tuer der hver dag. Mange fine topper med slike stygge installasjoner. Men en kan jo overse dem og nyte utsikten! Vi er gode på nettopp det! God tur videre!

Missing title

Written by LivogKristen 11.07.2016 18:34

Ja, jeg ser du også går rundt omkring her for tiden sammen med Tare. Vi var i Namsos fredagen og hørte at der skulle være konsert, noe vi glatt valgte bort.

Nei vi har ikke fiskekort, så vi måtte nøye oss med å se fisken hoppe. Liv er glad i å fiske, så om vi hadde hatt fiskekort, så hadde natten også forsvunnet og turene blitt tunge å gå. Fiske kan vi gjøre en annen gang når kroppen ikke vil samarbeide mer og vi "bare" skal være turister i eget land.

Hakk i hel

Written by otto 11.07.2016 18:09

Skal si det går unna i Nord Trøndelag nå. Det ble vel ikke tid til å prøve fiskelykken.