Skaftefjellet (og Veten) (08.07.2016)  4

Ascents Skaftefjellet (232m) 08.07.2016
Veten på Huftarøy (212m) 08.07.2016

Skaftefjellet (og Veten)

Andre og siste dag av campingturen på Austevoll. Etter en fin overnatting i telt i Kalsundet, og turer på Loddo og Kongsfjellet, var det tid for siste topp på Austevoll. Jeg ble enig med broderen at han og ungene skulle gå til Veten, mens jeg skulle helt til Skaftefjellet. Vi parkerte på en grønn flekk i krysset mot Uglenes og fikk veibeskrivelse av en eldre hyggelig dame på stedet. Derfra fulgte vi skogsveien inn til et lite rødt bygg, hvorpå vi krysset marken og gjennom en port. Deretter gikk det god sti mellom høye einebusker helt til topps.

Parkering til en bil i krysset ved Uglenes
Turstart er inn skogsveien midt i bildet.
For mindre gange på skogsvei og sti mer rett mot toppen, gå over marken mot de to trærne midt i bildet.

Oppe på Veten forlot jeg de andre, som var i full gang med "skattejakt" (geocache), og satte kursen mot Skaftefjellet. "Kursen" er vel ikke riktig beskrivelse da den merkede stien ikke akkurat går rett mot toppen. Men, terrenget i området er til tider ganske kronglete, så jeg er helt enig med både Rune og Knut S at det er best å følge stien (skiltet mot Loddo). Selv om det et par ganger føltes helt feil. Uansett, jeg holdt et høyt tempo og nådde toppen etter en halv time. Ikke særlig utsikt, så det ble med et par bilder, før jeg returnerte samme vei. På tilbaketuren gikk jeg ikke innom Veten, men tok stien ned til skogsveien istedenfor. De andre gikk ned samme vei som vi kom opp og var nede 5 minutter før meg.

Toppen av Veten, 212 moh.
Her gikk stien før skogen veltet :-)
Toppen av Skaftefjellet, 232 moh. Grønt og fint, men lite utsikt.

Vel nede ble det tid til et raskt t-skjorte- og skobytte før vi kjørte mot Hufthamar og 14:15 fergen. Denne nådde vi med 5 minutts margin og det ble både is og kakao til de flinke barna. De ble faktisk en ekstra lang fergetur på grunn av en redningsaksjon i fjorden. (25 minutt forsinkelse).