Hamarøyskaftet (27.06.2016)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Parkering forbi Halsen (211m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Hamarøyskaftet (613m) 27.06.2016

Hamarøys mest kjente fjell

Hamarøyskaftet bak

Så var vi kommet til Hamarøy. I dag skulle vi bestige toppen som i det siste har fått mye oppmerksomhet. Vanskleighetsgraden og hyppig guiding til toppen, har nok gjort den til Hamarøys mest kjente fjell. Nemlig Hamarøyskaftet. Fra FV 81 ser den ut som en diger pinakkel. Et mektig skue som en ikke vil ta øyne fra.

Vassengfjellet
Morsom klyving

Vi tok av på annleggsveien ved Langbakken og kjørte inn til parkeringen lengst inne ved Halsen. En flott og tilrettelangt parkering med infoskilt om toppen. Vi visste at klatringen opp Hamarøyskaftet, ikke skulle være veldig vanskelig. Vi valgte derfor å kun ta med oss det mest nødvendige av utstyr. Ved veien går en flott og tilrettelagt sti. Området rundt er frodig og mektig. Møtte flere beitende sauer på vei opp. I skaret ved Jura åpner landskapet seg opp og utsikten blir nydelig. Herfra ser Hamarøyskaftet mektig ut, men den minner ikke lenger om et "skaft". Profilen blir litt degradert.

Tempoet var høyt og ved foten av fjellet startet vi klyvingen. Tydelige tegn på at denne toppen er populær. Det går nærmest en sti opp klatrepartiene også. Klyvingen var gøy. Enkelte steder er det luftig, men vi følte ikke behov for sikring enda. På et punkt kløv vi opp et artig dieder etterfulgt av en småluftig fingertravers. Lenger oppe ble terrenget slakere og vi kunne spasere opp til toppen. Noe tau fikk vi aldri bruk for på veien opp. Vi brukte 45 minutter fra bilen og opp til toppen.

Stor og flott toppvarde og en fantastisk utsikt mot Hansbakkfjellet, Nordlandsfjellet, Eldridtinden og Vassengfjellet. Ikke minst var det kanonbra utsyn mot Lofoten. Vi satt oss ned og nøt dette øyeblikket en stund. Været var bra. Overskyet, men mildt og høyt skydekke.

På toppen av Hamarøyskaftet

Vi tok på oss klatreselen og gikk ned til en bolt vi hadde passert på veien opp. Vi hadde med oss ett tau. Tok en rappell ned til et sted hvor vi trodde vi skulle finne en annen bolt vi tidligere hadde sett, men det viste seg at vi visstnok hadde rappellert litt for langt ut på vestsiden. Vi kuttet opp litt bailetau og laget et rappellfeste i en blokk og rappellerte ned på en hylle lenger nede. Herfra kunne vi traversere mot sør og klyve ned til stien lenger nede.
Vi pakket sammen utstyret og spaserte ned til bilen. Dagen etter var det Tilthornet som skulle til pers. Takk for turen Sven Are.

Sven Are i andre og siste rappell

Film fra fjell-prosjektet

Start date 27.06.2016 19:50
End date 27.06.2016 22:14

Kjapt

Written by Olepetter 28.07.2016 10:15

ekspedert! Og "a walk in the park" for dere, ser det ut til. Hører den hjemme på lista over de 10 vanskeligste fjell i Norge? Det kan man stille spørsmålstegn ved...