Trollvasstinden - Vega (09.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Trollvasstinden (801m) 09.07.2016 10:23
Visits of other PBEs Trollvasstinden p-plass (60m) 09.07.2016 08:00

Overnatting på et ikke særlig komfortabelt motell i Gladstad på Vega. Tidlig turstart med tanke på å nå 1415 fergen til Tjøtta. Gråvær og skodde over fjelltoppene på Vega. Ikke det beste utgangspunktet for turen, men det var ihvertfall fin temperatur og lite nedbør - bare duggregn over 4-500 meter. Start kl 08 fra fin parkeringsplass ved Åsen på nordsiden av toppen. Infoskilt med rutedata - 5.7 km hver vei og 5 timers tur. Veldig godt rødmerket og tilrettelagt sti hele veien til topps. Brukte ca. 1 time opp til skaret 200 moh før den brattere oppstigningen opp NV-ryggen.

Parkering og infoskilt for Trollvasstinden fra Åsen
Oppe ved stidelet ved Vegdalsskardet

Oppe på ca. 400 m kom jeg inn i tåkeområdet som vedvarte resten av turen. Sikt ca. 100 m, men rødmerkene var hele tiden synlige i det tildels bratte fjellterrenget.

God sti, men ikke mye utsikt i likt vær!
Litt lettere vær en stakket stund

Oppe på toppen etter 2t 15 min. Stor varde med infoskilt og turboks med turbok der bl.a. Otto og Inger Lise nylig hadde skrevet seg inn. Ca. 10 m vest for varden er det en mindre, sammenrast varde med metallbolter i fjellet. Dette stedet svarer til Statens Kartverks koordinater (32W 6294494 7281183), og virket marginalt høyere enn ved den store varden. (32W 6294498 7281172)

Varden på Trollvasstind godt innpakket i tåken
Fra stor varde mot Kartverkets mindre
Fra Kartverkets lille varde mot den store

Ned igjen samme vei og tilbake ved bilen etter ca. 1,5 time. Synd å gå glipp av utsikten fra kjenne flotte toppen, men værforholdene er det ikke noe å gjøre med, og jeg slapp så å si helt unna flueplagen som har vært et problem for andre bestigere av denne toppen!

Se her, ja!

Written by Olepetter 09.07.2016 18:28

Du arbeider deg nordover. Dette er nok en bedre måned enn juni med tanke på snøforhold! Lykke til!