Uvdal-ferie: Ræpeholberget med familiebesøk (09.07.2016)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ved Langelisætre (1,148m)
Endpoint Ved Langelisætre (1,148m)
Ascents Ræpeholberget (1,370m) 09.07.2016 13:19
Visits of other PBEs Imingfjell - Sønstevatn bomveg (1,066m) 09.07.2016
Imingfjell Turistheim (1,077m) 09.07.2016

Vi hadde besøk av Gretes ene søster og hennes familie denne helgen. De ville gjerne benytte anledningen til å gå i fjellet, og ga meg i oppdrag å finne en passe kort og fin tur denne lørdagen. Et oppdrag jeg mer enn gjerne påtok meg, og selvfølgelig hadde jeg et par turforslag kjapt tilgjengelig. Værmeldingen var sånn halvveis, men det skulle trolig lette litt utover dagen. Vestavind og noen regnbyger var meldt, med lettere skydekke etterhvert.

Fra hytta sør for Vasstulan Høyfjellsseter er det kort kjøretur opp mot Imingfjell Turistheim og den flotte demningen på Sønstevatn. Vi betalte 50 kroner i bommen, og kjørte vestover på nordsiden av Sønstevatn.

Det er flere alternativ til ruter opp mot Ræpeholberget (1370) sørfra. Jeg foreslo og først prøve hytteveien som går oppover rett sør for toppen. I enden av den veien er det inntegnet en sti på kartet, men denne stien går riktignok i feil retning etterhvert. Litt kunne vi uansett følge denne stien. Vi var forberedt på å måtte gå nesten fra bunnen/starten på hytteveien, men overraskende nok kunne vi kjøre opp til en parkering/snuplass like nedenfor den aller øverste hytta hvor stien starter fra. Ingen forbudskilt eller bommer, og ingen parkering forbudt ved den øverste hytta. Men, det er godt mulig denne plassen vi parkerte på er forbeholdt de som eier den øverste hytta. Hytta var tom nå, så vi fikk ikke spurt. Det er plass til minst 3 biler der. Nå skal det sies at veien opp dit er ganske dårlig. Øverste del spesielt. Jeg måtte kjøre litt sikksakk for å unngå steiner i veien, men med SUV eller andre biler som er høye oppunder, går det rimelig greit.

Været hadde lettet da vi var klare for å gå. Regn nedover i Uvdal hadde blitt til sol og lettskyet nå. Denne gangen var vi 8 stykk på tur, 4 voksne og 4 barn.

Vi gikk forbi den øverste hytta, og fant lett den fine stien som også er tegnet inn på kartet. Stien ble fulgt 350 meter oppover, men så ville barna gjerne ta av og skrå mer i retning av Ræpeholberget (1370). Nå var vi så høyt at det var enkelt å gå i terrenget. Vi gikk imidlertid ikke mange meterne før det dukket opp en annen sti (ikke inntegnet på kartet). Denne stien hadde en mer nordlig kurs, så da fulgte vi den til vi var kommet opp på noe som lignet en rygg som ledet opp mot Ræpeholberget. Fint og lett terreng å gå i, og barna ledet an oppover og var først på toppen.

09.07.2016 - Barna nærmer seg toppen, som er like bak den høyeste knausen oppe til høyre.

Den store toppvarden hadde fått seg en trøkk. På den ene siden var den rast ut. Her må det en liten dugnad til... Vi slo oss ned på den siden som var i le for vinden, siden det blåste litt kjølig. Barna hadde med drage, men selv med den friske brisen fikk de den ikke opp. Må nok være en konstruksjonsfeil der... Utsikten er uansett bra fra Ræpeholberget (1370). Langt i sør greide igjen Gaustatoppen (1883) å stikke seg fram, mens vi kunne se hyttefeltet hvor vi bodde i nordlig retning.

09.07.2016 - Ved den delvis nedraste toppvarden på Ræpeholberget (1370).
09.07.2016 - Barna forsøker å få dragen opp i lufta på toppen. Utsikt mot sørøst.
09.07.2016 - Utsikt mot nordøst fra Ræpeholberget (1370).

Etter en lang pause på toppen, satte vi kursen nedover igjen. Vi tok nå en litt mer østlig rute, og kom etterhvert inn på den stien som ikke er tegnet inn på kartet, og som vi hadde fulgt et lite stykke under oppstigningen. Været var blitt ennå bedre da vi ankom bilene igjen, og alle var fornøyde med turen. Det ble noen hyggelig timer i solveggen på hytta etterpå, hvor vi kunne sitte å se tilbake på Ræpeholbergets topp.