Telt, flurer og Surtningssue (06.07.2016)  6

Surtningssue Sørtoppen (2,302m) 06.07.2016
Visits of other PBEs Memurubu (1,005m) 06.07.2016
Surtningssubue (2,230m) 06.07.2016
På Søre Surtningssue var det fin utsikt.

Supertur!

Jeg blei forkjøla etter sommersymfonien, men jeg hadde veldig lyst på tur likevel, så vi dro i veien. Først handla vi på Fagernes og så henta vi Sunniva og kjørte til fjellet. Det var veldig mye folk der så vi måtte parkere langt fra båten og kjøre med sånn minibuss, men vi rakk båten likevel.
Båten var stappende full, så vi måtte sitte ute, men det var bare fint. Når vi kom fram til Memurubu tok vi en lang pause i gresset med mat og sånn, men til slutt måtte vi begynne å gå.
Pappa klagde fælt på at sekken hans var tung. Jeg og Sunniva klagde ikke, men vi syntes nok det var litt tungt vi også. Vi tok mange pauser. Til slutt så vi på klokka og gikk sånn 10 og 12 minutter og tok 5 minutters pauser. Men vi kom frem til slutt, enda raskere enn vi trodde også.
Først fant vi ikke noen fine teltplasser, men til slutte fant vi en bra en der noen hadde ryddet bort steiner.

Jeg og pappa setter opp det ene teltet. Foto: Sunniva.

Pappa satte teltet sitt uti vannet på en myrklump, men han fant en bedre en litt senre, så da hjalp vi han å flytte teltet.
Så laget vi mat og koste oss og skravlet og til slutt sov vi ... litt dårlig. Det var veldig fint her oppe hvor det heter Hesttjønne, men det var en kjempekald vind.

Knallfint ved teltet.
Litt onsdagsgodteri.
Tannpuss i fine omgivelser.

Toppturdag

Oppe på ryggen.

Da pappa kom for å vekke oss, lot vi som om vi sov, så han måtte bråke masse. Så spiste vi frokost mens sola skinte på teltet og gjorde det varmt og godt. Litt før halv åtte begynte vi å gå i supervær og det blåste nesten ingenting i dag. Det var en superfin vei oppover ryggen, litt bratt noen steder med litt moroklyving og på slutten var det ganske bratt, men kjempefine tak og sånn og så kom vi opp på ryggen. Såååå fint! Den utsikten. Vi tok en pause før vi gikk den siste biten til første toppen. Her smakte det godt med Carpi Sonne og litt godteri, men først måtte vi spise ei brødskive.

Litt morsom småklyving.
På første toppen.

Etter den første toppen kom en kort luftig smal vei. Her tok vi på oss seler og så hjalp pappa oss over en og en med et kort tau. Jeg syntes det bare var moro. Tror Sunniva heller ikke syntes det var noe skummelt.
Litt seinere kom vi til en kjempestor stein som hvilte utpå stupet. Her var det veldig fint med en pause og litt senere passerte vi en tulletopp før vi måtte gå oppover mot tredje toppen.
Det blei mer og mer snø, men den var utrolig fin å gå på. Ikke glatt og ganske hard så vi ikke sank nedi.

På den store flate steinen.
Kikker litt på stupet bak en stor trygg kant som heller "riktig" vei.

Nå måtte vi ta på gamasjer, solkrem og solbriller for det blei ganske sterkt lys og mye snø videre. Vi møtte to utenlandske gutter men ellers så vi ingen.
Det gikk kjempefort bort til Surtningssui. Vi var kanskje litt slitne nå, for ingen av oss orket mye mat. Pappa maste på at vi måtte spise, men masing er dumt, det sier du jo sjøl pappa!
Fra toppen så vi mange ting, Galdhøpiggen, Glittertinden og til og med Austabottinden min.

Fortsatt krutt, småjogg mot Søre Surtningssue.
Koser meg på toppen av Surtningssue. Glittertinden bak.

Når vi skulle ned, kunne vi løpe på snøen, det var som et gulv, og det gikk kjempefort. Vi kom ned til den lille Surtningssubua på null komma niks og klatret opp på taket for å ta bilder.

Sunniva hopper skikkelig høyt.

Så fortsatte vi ned stien ganske bratt. Jeg sklei og slo beinet på en stein. Så akte vi utfor en bratt snøkant og gikk litt utpå isen på et bittelite vann for å ta et bilde og så måtte vi skynde oss litt for å rekke båten.

På vei ned Hestdalen.

Endelig kom vi til teltene. Nå var det skikkelig varmt og det var en million små fluer i lufta akkurat her. Æsj! Så ekkelt. Pappa pakket teltene og etter litt pause hjalp vi også til.

Vi kom ned 25 minutter før båten skulle gå. Bra beregning altså!

Store sekker. Foto: Sunniva.
Venter på båten.

Flere bilder

Kart dag II

Start date 07.07.2016 07:24
End date 07.07.2016 16:08

Heldigriser!

Written by Gråbein 31.07.2016 10:52

Dette måtte ha vært en både fin og trivelig tur. Nå ble jeg litt misunnelig nesten :0)