Mannen, Molheia og Himmeltindan i Vestvågøy i Lofoten (07.07.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point Hauklandsstranda p-plass (13m)
Endpoint Hauklandsstranda p-plass (13m)
Ascents Fehammaren (826m) 07.07.2016
Himmeltindan (962m) 07.07.2016
Himmeltindan sør (928m) 07.07.2016
Mannen (400m) 07.07.2016
Visits of other PBEs Hauklandstranda P-plass (5m) 07.07.2016

Lofotferien går mot slutten, men med gode værmeldinger tenkte vi å ta en siste topptur på vår vei til Moskenes. Vi (Britt og jeg) tenkte i utgangspunktet på å bestige Mannen, men vi hadde i tillegg et håp om å få med oss Molheia, Himmeltindan Sørtoppen og Himmeltindan Nordtoppen, som er den høyeste toppen i Vestvågøy.

Vi parkerte på p-plassen på Hauklandstranda, og fulgte bilveien opp mot skaret, tok av på stien som går over til Unstad, og videre på tydelig sti til Mannen. Havtåka kom og forsvant, og tidvis var det bortimot ingen sikt, for i neste øyeblikk å være helt klart. Etter hvert så vi over mot Himmeltindan, og vi gikk ned i skaret igjen, og videre på tydelig sti i jevn stigning mot Molheia. Fra Molheia var det utrolig flott utsikt, mens det var mer skiftende på Sørtoppen. Britt valgte å bli igjen på Sørtoppen, mens jeg fortsatte videre til Nordtoppen. På veien måtte jeg krysse et par snøfelter som var litt utsatt, og det var greit å ha isøksa i beredskap under kryssingene. Løp kjapt forbi radaren og ned på et utsiktspunkt nedenfor, med flott utsikt mot bl.a. Steinsfjorden. Returen gikk samme vei tilbake. En kjempeflott tur, der vi møtte utrolig mye folk på de tre første toppene, både på vei opp og ned.

Molheia, Himmeltindan Sørtoppen og Himmeltindan Nordtoppen sett fra E10 ved Høybakkmoa