Lysingen - Sømna. Første kommunetopp i Nordland! (07.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Aunet i Dalabygden (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Lysingen (648m) 07.07.2016 17:15
Visits of other PBEs Aunet parkering (Lysingen) (30m) 07.07.2016 14:30

Lysingen - kommunetoppen i Sømna

Etter en hyggelig kveld med våre venner Grete og Alf Håkon på sommerstedet i Sømna, planla Alf Håkon og jeg en tur til Lysingen på formiddagen mens Astrid og Grete ville ta det med ro denne dagen. Været var ikke mye å skryte av. Tåken lå lavt over Lysingen, og det regnet. Ikke noe særlig fristende vær for en fjelltur. Vi ombestemte oss, og alle fire dro isteden til Brønnøysund på handletur. På ettermiddagen hadde været blitt adskilllig bedre, og da dro vi avsted.

Lysingen sett fra vest. Lysingshesten 609 moh til venstre ser høyest ut, men selve toppen på Lysingen (648) ligger lenger bak mot høyre. Foto på hjemturen

Vi kjørte inn til Dalbotten og parkerte ute på et jorde ved Aunet på Aunet parkering (Lysingen).

Parkering blant jordbruksmaskiner ved Aunet
Tilbakeblikk mot Aunet på tilbaketuren

Her sto det infoskilt om turen til Lysingen.

Kart over turen til Lysingen
.... og beskrivelse

Vi så ikke så veldig nøye på dette, for jeg hadde studert GPS-sporet til bergenser og turvenn elbow (Vegard Magnussen) fra februar 2015 og sett at han hadde gått ca. 2 km langs veien før han tok opp i skråningen mot høyre. Dette stemte med teksten på info-tavlen, men 'ikke med' kartet. Det la vi uheldigvis først merke til da vi kom ned igjen! Nå ga vi oss med friskt mot avgårde langs en gårdsvei/traktorvei uten å se så mye på terrenget før vi hadde gått ca. 2 km. Her hadde vi regnet med å finne skilt/sti mot toppen, men det gjorde vi ikke. Etter å ha lett litt rundt i terrenget, valgte vi å følge en tilgrodd traktorvei som går i slynger oppover skråningen. Et stykke oppe begynte denne å gå horisontalt i feil retning. Da måtte vi opp i bratt, sugende, tung-gått mark og skogsterreng som vi måtte slite oss oppover ca. 200 hm. Svetten silte og tusenvis av fluer gledet seg over våre fysiske strabaser! Da vi endelig kom over tregrensen, ble alt mye bedre. Terrenget ble lettgått, og fluene forsvant i vinden. Vi krysset litt vestover ved det lille vannet Tjønna, og der kom vi inn på merket sti!! Fulgte denne sørover over Gråheia i veldig fint og lettgått fjellterreng.

Lettgått og fint oppe på Lysingen. Lysinghesten 609 til høyre
Utsikt nordover

En stund trodde vi at det var Lysingshesten 609 moh i vest som var toppen, men oppdaget ganske snart feilen og la om kursen mot rett mål. Topp-platået på Lysingen var mer kupert og tidkrevende enn antatt. det ble en god del opp og ned og frem og tilbake for å omgå skrenter og småvann før vi endelig var fremme ved den store varden etter 2t 45 min. Statens kartverk oppgir koordinatene 33W 375410 7249237 ved "fot bolt" som finnes like ved varden. GPS ved varden 375413 7249243. Solid, maritim hylse med rødt lokk og turbok i varden. Vi ga oss god tid på toppen, spiste matpakkene og nøt den flotte utsikten fra Lysingen.

Varden på Lysingen
Utsikt sørover mot Ursfjorden
Alf Håkon nyter utsikten over Sør-Helgeland fra Lysingen

Ned igjen fant vi en litt bedre trasé over toppområdet, øst for der vi gikk opp. Etterhvert fulgte vi varder/avblekete røde merker på steiner nedover Gråheia til ca. 320 moh. Her valgte vi først å gå litt mot høyre, og mistet merkingen. Jeg var veldig innstilt på finne ut hvor den rødmerkete stien startet. Etter litt leting fant jeg igjen merkingen lenger vest, og nå klarte vi å følge sti/merker meget bratt ned gjennom skogen til vi plutselig endte opp på en traktorvei som ikke er avmerket på kartet! GPS der stien tar av fra traktorveien 33W 376056 7251960, vel 200 moh.

Svakt rødmerket sti på Lysingen
Ikke lett å oppdage stien som tar av inn i skogholtet fra traktorveien ca. 200 moh

Vi fulgte traktorveien bratt nedover i skogen til den kom ut på traktorveien vi hadde gått inn. GPS i krysset mellom skogsveiene 33W 376728 7252530 60 moh. Her var det altså vi skulle ha gått opp! Først så vi ingenting til merking av rett rute, men etter litt leting fant vi et lite rødt skilt som viste rett vei inne i et skogholt. Meget vanskelig å oppdage, spesielt siden det sto bare ca. 1 km fra skiltene med turinfo. Vi tillot oss å flytte skiltet til t sted der det var mer synlig.

Vi flyttet det røde merket på traktorveien slik at det skal være lettere å se. Ta av mot høyre her!

Til tross for strabasene forårsaket av suboptimalt veivalg, hadde det vært en fin tur i godt vær. Tusen takk til Alf Håkon for trivelig turfølge!

Lysingen og infoskilt

Written by JohnTiger 23.07.2018 17:18

Det skiltet er jo både rett og galt på samme tid. Kartet er korrekt, men beskrivelsen er jo helt på jordet.

Skjønner godt at du gikk for langt der.

Teksten henger jo ikke helt sammen.

De 2 kilometerne de skriver om gjelder der hvor man tar av fra traktorveien inn til Fjelldalen på ca 210 moh.(at det er den traktorveien de snakker om er litt skjult i teksten, så når dere etter 1 km tok feil traktorvei så måtte det jo bli feil).

Det var det nøyaktig 2,1 km til dette punktet i følge min måling på lørdag. Så distansen stemmer forsåvidt, men så skriver de at man skal ta til HØYRE og at man da begynner på det bratteste partiet. Det korrekte her er jo venstre.

Uansett så var det som vanlig greit å lese din rapport før turen, så slapp vi å gå for langt :) Gikk rett på hele veien.

Det samme gjaldt dine tips/formaninger ifm turen til Romsskåla, hvor vi var påpasselig både når vi skulle finne stien som tar av fra traktorveien og på ca 250 moh, i den slukt

Sv: Lysingen og infoskilt

Written by knutsverre 23.07.2018 20:41

Tusen takk for hyggelig kommentar, John! Veldig kjekt å høre at tur-rapportene kommer til nytte. Ikke alle er så flinke til å gi tilbakemeldinger som du! Skal si det går unna med K-toppene nordover langs kysten for deg og Trine. Morsomt å lese rapportene fra Nordlandsraidet deres!

gratulerer med de magiske 200.

Written by Osten 08.07.2016 13:46

Dette går unna ser jeg :-) Jeg hadde en flott tur til Bergenkanten. Hadde tenkt meg til Kvitingen, men det var meldt regn og skodde så det fikk være til en annen gang. Kom meg opp på Svenningen like før tåka la seg nedover toppen :-)

Sv: gratulerer med de magiske

Written by knutsverre 08.07.2016 16:25

Takk for det Olav, og gratulerer med 4 nye kommunetopper i Hordaland i løpet av 2 dager. Godt jobbet! Toppene her oppe i nord er flotte, været likeledes så langt.