Våerskarven i Rjukan, Tinn med super utsikt (07.07.2016)  6

Written by overlandscape

Start point Gvepseborg (874m)
Endpoint Rjukan Fjellstue (829m)
Ascents Våerskarven Øst (1,279m) 07.07.2016

Tok Krossobanen opp til Gvepseborg og gikk derfra et stykke oppover veien til jeg kom til en tavle med forskjellige turmuligheter. Fulgte retningen mot Helberghytta og Rjukan Fjellstue. Da jeg kom til Kringlebotn delte stien seg og jeg tok til venstre mot Grendalen og fulgte godt merket sti ned i bjørkeskogen. Etter ca. 5km ankommer man Grendalen hvor man får en fantastisk utsikt over Rjukan med Gaustatoppen. Her ser man hvor jeg gikk opp Gaustatoppen for et par dager siden fra sentrum opp nordvestveggen til toppen.

I grendalen tok jeg en pause og bare nøt synet.

Jeg fortsatte så stien et lite stykke før jeg valgte å bevege meg vekk fra stien og navigere mot Våerskarven. Kanskje ikke korteste veien, men jeg hadde det ikke travelt. Da jeg ankom toppen på Våerskarven hadde jeg fin utsikt mot hytta vår et godt stykke innover. Der var jeg forresten på tirsdag og i går. Bildet under er fra tirsdag.

Under er bildet av varden på Våerskarven med Gaustatoppen

Mens jeg sto på toppen beregnet jeg at hvis jeg økte tempoet ville jeg rekke bussen som kom fra Åmot til Rjukan. Jeg tok sjansen og gikk ned hvor jeg møtte stien som går ned til Hjerdalen hvor det er traktorvei ned til Rjukan Fjellstue og hovedveien. Jeg rakk bussen med 4 minutter margin. Kunne i verste fall ringt min far som kunne hentet meg. Utsikten fra Grendalen er kanskje den fineste over Rjukan.

Hm, i følge min gps er det punktet på 1281 som er Våerskarven og ikke punktet på 1282 som er merket her på Peakbook