Den forunderlige veien til Sveningen (06.07.2016)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Øverdalen (25m)
Endpoint Svenningen/retur (842m)
Ascents Sveningen (842m) 06.07.2016

Etter å ha kjørt gjennom Bergen midt på dagen og ankommet Øvredalen var det klar for bestigning av Sveningen i Os kommune. Ble litt i tvil om jeg skulle gå opp fordi toppen var innhyllet i tåke. Men, når en først var der så hvorfor ikke gå en tur. Det ble en underlig opplevelse med de mange forunderlige visdomsord fra det gamle testamentet, visdomsord fra Uskedalen og andre ting som kan forbigås i stillhet her. Sjelden jeg har dratt på smilebåndet når jeg har fått tur mutters alene. En viss inspirasjon var det dog. Det var i alle fall et flott turterreng i en flott furuskog og når jeg kom over bjørkebelta var det jo under 900 m fra toppen og skyene hadde trekt litt opp. Derfor ble en bestigning forsøkt. Det var bratt, men godt merket med masse hvite firkantede merker på fjellet. Opp på toppen kom akkurat tåka sigende nedpå, men lettet litt slik at jeg kunne se glimt av dalen under. Samme tur tilbake, fornøyd med oppstigningen. Egentlig var dette kommune nummer 200 medregnet to nedlagte kommuner som var besteget før (Inderøy og Våler i Vestfold)! Vel nede ved bilen lå tåka langt nedover fjellsida - så jeg hadde skikkelig flaks med den turen. Hadde tenkt å ta Kvitingen neste dag, men da yr meldte regn ble den avlyst.

Visdomsord I
Visdomsord II
Visdomsord III
Visdomsord IV
Visdomsord V
Toppen i sikte
Toppvarden i tåka
Utsikt mot kassa og fjorden
Plutselig letta tåka mere
Innerst i dalen over bjørkebelte
God merking med hvite firkanter på fjellet
Ferdig med turen og tåke lå langt nede på fjellet