Loksetind (07.07.2016)

Written by dygj (Bjarte Dyngjeland) GSM

Ascents Løksetinden (1,240m) 07.07.2016 10:48

Etter fjorårets avbrutte tur var det klart for nytt forsøk. Samme været, skyer over 800 meter, men med mye mindre snø i år.

Parkerte på en liten parkeringslomme rett før bakken ned mot Løksa (fra Andørja ). Stien starter 50 meter lengere nede i bakken. Skiltet og merket med røde dotter.

Greit helt opp til jeg var under 1201 toppen. Der måtte jeg opp et bratt snøfelt. Gikk baklengs ned igjen her for å unngå utgliding.

Rett før man runder opp på ryggen var det også ett snøfelt. Det var omtrent her jeg stoppet i fjor da det var null sikt og skavler over meg. I år var det helt greit å gå opp. Ryggen bort til 1237 toppen var fin og gå på. Ett lite punkt rett før toppen som varm mye løsmasse og der det hang et tau som hjelp.

Ryggen fra 1237 var derimot ikke hyggelig og over hva som jeg egentlig synes var lurt å gjøre. Glatt, null sikt og bratte snøfonner. La i gjen sekken i skaret for å ha mest mulig bevegelsefrihet.

Turen bør nok tas enda senere på året når snøfeltene er smeltet.

Fin merking helt til 1237 toppen, tråkk videre som delvis var skjult av snøen.