Skarsbøåsen (06.07.2016)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Start point Fotballbane Sandsbukta (2m)
Endpoint Fotballbane Sandsbukta (5m)
Characteristic Jogging
Ascents Skarsbøåsen (323m) 06.07.2016

Luftetur med Horja. Tenkte å forsøke å få denne turen til å bli en fin rundtur, men det tror jeg ikke er mulig. Starta fra fotballbanene i Sandsbukta. Fulgte traktorvei innover langs Storelva, og videre inn skogsbilvei retning sør. Ved Tverrelva støtet jeg på en utmerket sti jeg antok gikk opp til Fjellsetervatnet. Etter et par - tre hundre meter var ikke stien lengre sti. Den slutta i kratt og småskog. Fulgte likevel videre oppover teigen på sørsiden av Tverrelva opp til Fjellsetervatnet.

Deretter langs vatnet nordover og gjennom tett fin eineskog opp siste kneika til toppen. Fra toppen var det i det minste flott utsikt både mot havet og inn på baksiden av toppene vi vanligvis bestiger fra Moldesiden.

Ned løp jeg myrdrag vestover og endte til slutt på traktorveien som leder opp til Fjellsetervatnet. Må man på denne toppen er det nok et greit alternativ å følge min returrute. Fulgte bilveien den siste halvannen kilometeren tilbake til startutgangspunktet. Noen stikk - ut tur, morrotur eller lignende blir nok denne toppen aldri.

På toppen av Skarsbøåsen retning Røssholfjellet og Såta.