Tjeldbergtinden Østtoppen og Tjeldbergtinden i Svolvær (06.07.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Fjellvåkveien
Endpoint P-plass Fjellvåkveien
Characteristic Jogging
Ascents Tjeldbergtinden (367m) 06.07.2016
Tjeldbergtinden Østtoppen (315m) 06.07.2016

Parkerte på p-plassen ved innkjøringen til Fjellvåkveien, og planen var å ta en raskt topptur, først Tjeldbergtinden Østtoppen og deretter Tjeldbergtinden. Det var ca 13 grader, grått, lavt skydekke og litt regn i luften, så det var egentlig bra forhold for en rask runde.

Jeg fulgte veien Dalfaret oppover, og tok etter hvert inn på en tydelig sti med flere våte partier, spesielt over de første flatene. Det steg raskt, og jeg tok først avstikkeren til Østtoppen, og deretter til Tjeldbergtinden. Selv om det var gråvær, var det bra utsikt over både Kabelvåg og Svolvær. Det var også en sikteplate på toppen, som refererte til en rekke topper, både i Lofoten og på fastlandet, men den var ikke mye til hjelp med det lave skydekket. Tok en litt annen sti tilbake, fulgte den hvi/blå-merkede stien som kom inn på veien mellom skytebanen og det som trolig er en radiomast. Løp veien tilbake til p-plassen.

Fjelltoppene Tjeldbergtinden (til venstre) og Tjeldbergtinden Østtoppen, sett fra Kabelvåg, med kirka Lofotkatedralen i forgrunnen