Spydeberg varde sørtoppen - Spydeberg (03.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nygård ved sagbruket (106m)
Endpoint Samme (105m)
Ascents Spydeberg varde sørtoppen (258m) 03.07.2016 15:20
Spydeberg varde nordtoppen (257m) 03.07.2016 15:30
Visits of other PBEs Askim (120m) 03.07.2016
Nygård parkeringslomme (105m) 03.07.2016 14:05

Spydeberg varde sørtoppen - Spydeberg

Etter turen til Høgbråten i Hobøl tidligere på dagen dro vi gjennom Askim mot Spydeberg for å besøke en ny Østfold-topp. Fulgte den gode beskrivelsen til Nils (Nils Haugene) som var der i april i år, og parkerte som han i Nygård parkeringslomme ved sagbruket med det velvalgte navnet Sagtun. Skogsveien herfra var tydelig merket at kjøring ikke var tillatt, men likevel traff vi opptil flere biler på veien - antagelig lokale hyttefolk. Bommen var åpen da vi gikk inn, men lukket da vi kom tilbake. Lettgått, fin skogsvei som etterhvert går over til et noe overgrodd traktorspor som vi fulgte frem til et myrområde sør for toppen. Vi fulgte først traktorveien et lite stykke mot venstre. Her kom vi til et område med nydelige multer! Noen var faktisk helt modne, og vi kunne meske oss med årets første, ferske multer i begynnelsen av juli måned. Uvant kost for vestlendinger! Returnerte til sørenden av myren, og fant meget god og velbrukt sti langs østsiden av myren. Etterhvert så vi at stien begynte å gå i feil retning i forhold til toppen, men det ble likevel til at vi fulgte den videre oppover. Snart kom vi til en flott tretrapp og like etter en hytte som var under restaurering. Like ved denne en fjellknaus vi først trodde måtte være toppen, men det var det slett ikke, for denne lå noe hundre meter lenger nord! Ser at andre også har blitt litt "lurt" her!

Flott sti og trapp fører til hytte - ikke kommunetoppen!
Hytten sør for kommunetoppen

Så ble det litt bushing mot neste høyde og kommunetoppen i Spydeberg -

Spydeberg varde sørtoppen.
Her står det et ganske så forfallent trig-merke/rester av et tårn på GPS 613299 6606115 som samsvarer helt med koordinatene oppgitt av Statens Kartverk. PB koordinatene var oppgitt til 613279 6606101, et klart lavere sted 15-20 m vest for toppen. Korrigeres slik at de blir lik kartverkets.

Spydeberg varde sørtoppen
Toppen med rester etter gammelt trigmerke/tårn?

Så tok vi oss en snartur bort til Spydeberg varde nordtoppen som skal være en halvmeter høyere og som derved har oppnådd en anstendig PF. Målte GPS her til 613285 6606184.

Astrid på Spydeberg varde nordtoppen

Ned igjen forsøkte vi å finne ruten til Nils, men vi kom for langt mot øst nedover mot myren, og tilbake til hytten vi hadde vært innom på oppturen. Hadde nok ikke fått noen premie i orientering på denne turen, men en fin tur til en ny kommunetopp ble det nå uansett.