En fantastisk dag på Svolværgeita og Fløya i Svolvær (05.07.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-lomme Svolvær barnehage (10m)
Endpoint P-lomme Svolvær barnehage (10m)
Ascents Fløya (590m) 05.07.2016
Svolværgeita (355m) 05.07.2016
Visits of other PBEs Djevelporten (395m) 05.07.2016
Svolværgeita - sti fra SV til skaret i nord (10m) 05.07.2016 09:15

Da planene for årets sommerferie i Lofoten ble lagt, hadde vi (Britt og jeg) naturligvis en tanke om bl.a. å bestige Svolværgeita.

Etter lavt skydekke noen dager så det endelig ut til å kunne bli en flott dag for en tur på Svolværgeita. Det er flere aktører som tilbyr føring dit, og vi endte opp med Karl fra Northern Alpine guides. Vi parkerte ved barnehagen (Djelvelporten parkeringslommer), og fulgte stien opp til Svolværgeita. Det var en fører som skulle lose fire personer opp før vi slapp til, så det ble litt venting. Da vi endelig kom i gang, gikk det ganske radig, men med klatring 2-3 ganger i året er ikke grunnlaget det beste. Uansett, vi kom oss ganske greit opp normalruta, opp på det høyeste hornet. Britt var veldig motivert for å hoppe fra det ene hornet til det andre, og gjorde det uten noe særlig nøling. Jeg hadde også hatt en tanke om å gjøre det samme, men endte opp med å feige ut, selv om jeg var godt sikret og forholdene var gode. Etter noen bilder på toppen rappellerte vi ned igjen.

I og med at været bare ble bedre og bedre, bestemte vi oss for å få med oss toppen Fløya når vi først var i gang. Vi skilte lag med Karl, og fortsatte på stien oppover mot toppunktet. Det ble etter hvert litt eksponert og fuktig på nordsiden av ryggen, og vi valgte å gå litt tilbake og ned på stien som fører opp til den artige formasjonen Djelvelporten. Etter noen bilder her fulgte vi stien opp til Fløya, og videre til et utsiktspunkt litt lenger nede. Det var flott utsikt i alle himmelretninger, og etter en god pause ruslet vi tilbake via Djevelporten og ned til p-plassen. En aldeles strålende dag, med honnør til Britt som hoppet.

Karl og Britt like nedenfor Svolværgeita, med Svolvær i bakgrunnen
På vei mot horna på Svolværgeita
På toppen, med Svolvær i bakgrunnen (foto: ukjent guide)