Oksla -Vennesla 26/405 og Ørteknappknuten -Marnardal, 27/405 (21.07.2011)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Oksla (500m) 21.07.2011 10:00
Ørteknappknuten (511m) 21.07.2011 10:00

Kjørte riksvei 9 fra Kristiansand og tok av mot Lauvås litt nord for Kile. Fulgte grusvegen til vi kom til en bomveg og parkerte bilen der. Gikk innover grusvegen til vi kom til Sandvann der vi tok ut kompasskurs mot Oksla og gikk straka vegen mot toppen. Mor og Asbjørn gav seg ett stykke fra toppen da formen ikke var på topp, men de tilbydde seg å kjøre og hente oss ved Ørteknappknuten. Det gikk opp og ned over høydedrag og myrer, krysset Svindalshei og nedre deler av Høgehei før vi kom til siste bratte kneika opp til Oksla. Siste kneika var bratt og ulendt, sikkert ikke beste vei vi fant, men vi kom oss opp. Fikk skrevet navnet vårt inn i boka som lå plassert i ett lite skrin i toppvarden, tydeligvis ikke den mest besøkte toppen. Nesten helt til topps hadde vi selskap av mange trofaste fluer som ikke lot oss få et øyeblikks fred, men de forlot oss heldigvis før vi kom helt til topps. Litt utsikt heldigvis, men ble desverre ikke veldig imponert over kommunetoppen i kommunen jeg vokste opp i.... Fortsatte videre mot Ørteknappknuten. Gikk sørover nedover bregnedekt li. Kom etterhvert inn på det som lignet mest på firhjulingspor som gikk forbi ett par hytter og så kom vi oss til sørenden av Eptevann der vi krysset bekken og fortsatte vestover mot Ørteknappknuten. Vi fant nok ikke beste veien her, uryddig terreng og ble litt opp og ned bratte lier før vi kom til Ørteknappknuten med stor fin varde. Fikk tatt noen bilder før vi kom oss ned til skogsbilveien som gikk ned til fv 328 der mor og Asbjørn ventet med bilen og så var det bare å sette kursen mot Kristiansand der vi skulle på grillfest. Mor og Asbjørn var med deler av turen, Rune var med hele veien.

Ikke veldig imponerende størrelse på varden på Oksla