Lahko nasjonalpark (05.07.2016)  6

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Demningen ved Langvatnet (346m)
Endpoint Demningen ved Langvatnet (346m)
Ascents Stihaugen (539m) 05.07.2016 12:24
Visits of other PBEs Fellvasstua (430m) 05.07.2016 13:34
Láhko nasjonalpark (300m) 05.07.2016 13:34

Vi kjørte oss en tur opp på Sundsfjordfjellet hvor ingen av oss hadde vært tidligere. Etter først å vært ved Sokhumvatnet kjørte vi ned til Langvatnet og parkerte ved en infotavle. Her fremkom det at det var en nasjonalpark som het Lahko her og en DNT-hytte som het Fellvasshytta. Vi ruslet over Stabbursfjellet på ca 500 høydemeter og ned til et flott terreng ved Fellvasstua som kalles "Kvarstterreng". I grunnen er det fullt av huler, naturen har laget broer og området er preget av fantastisk høyfjell omkranset av tinder og rester av isbreer.

Vi spiste matpakken ved Fellvasstua og returnerte over Stabbursfjellet igjen til Bilen. Spektakulær natur. Vi skal tilbake og har tenkt å besøke Vakkerdalen og Fagerdalen som ligger like vest for området vi besøkte i dag :-)

I ettertid har jeg blitt klar over at vi passerte på Stihaugen - herved etterregistreres.