Seven summits med Cindy (04.07.2016)

Written by Snilen (Lars)

Heiaåsane (173m) 04.07.2016 16:00
Visits of other PBEs Nes p-plass (25m) 04.07.2016
Kan det bli bedre ?

De siste 2 månedene har jeg gått og plukket noen pf100-topper i Vestfold sånn jevnt og trutt. Syv topper gjensto, en på en øy i Farris og seks topper i padleeldoradoet Hallevannet. Det var derfor duket for en syvtopperstur med kajakk som fremkomstmiddel frem til innsteget. Cindy ville gjerne være med på turen, og det satte jeg pris på.

Start date 04.07.2016 06:52
End date 04.07.2016 16:49

Tur 1: Bjørnøya i Farris
Det var en blank og fin morgen og turen gikk til Kjose. Ikke mange padletakene så var jeg over til Bjørnøya. En fiskemåke hadde reir ytterst på den lille øya jeg passerte på vei ut til Bjørnøya, og den hadde noen egg i reiret fortsatt. Siden jeg ikke hadde mackøl, ble det ikke plukking av måsegg. Grei traktorvei forbi et par gamle hus oppover et stykke, før jeg skjena opp til toppen. Ingen varde her oppe, og jeg gadd ikke samle stein. Vær så god neste ! Nede ved vannet lå en slags ferje, men det er vel mer å betrakte som en lekter, for å transportere traktorer og slikt ut på øya. Jeg antar den trenger en motorbåt for å flytte på seg. Sommerstid bør det være greit å svømme ut til denne øya, om man ikke har båt.

Toppunktet er omtrent her, ingen høydare
Ferja på Bjørnøya
Måkereir lang padletraseen

Tur 2: Buktås ved Hallevannet
Fra Kjose var det 5 km med bil til nordenden av Hallevannet, Vassbånn. Her er en gammel rasteplass langs gamle E18 der det er greit å stanse og sette båten på vannet. Buktås var synlig rett frem, så jeg padlet over til nordsiden av åsen og kløv bratt opp til toppen. Steinen på toppen var veltet, og jeg fikk ikke noe skikk på det.

Buktås sett fra starten på padlingen
Toppen var ikke akkurat spektakulær

Tur 3: Hoven ved Hallevannet.
Vel nede fra Buktås spaserte jeg nordover et stykke, til jeg fant en slags sti oppover et søkk. Stien brakte meg til en plass syd for toppen. Bratt og småklyving til toppen der det stod en mast.

Kan se idyllisk ut, men det er et tårn like ved og man hører motorveien

Tur 4: Ås sydøst for Mørkjeklovås ved Hallevannet
En lang padletur rundt Buktås og videre vestover nesten så langt jeg kom, og jeg var i nærheten av Mørkjeklovås. Navigeringen var ikke perfekt og jeg havnet opp på Mørkjeklovås og måtte bratt ned og opp igjen for å komme opp på den navnløse naboåsen som er marginalt høyrere. Mye baks oppi her.

Sjelden å se et trigpunkttårn som fortsatt står oppreist

Tur 5: Kjerringås ved Hallevannet
En enda lengre padletur tok meg hit, og jeg gikk i land litt nord for toppen. Bratt opp et lite søk, før jeg gikk løs på toppryggen. Bratt og kronglete, men kort tur. Østveggen på Kjerringås går nesten rett i vannet, men stigningsgraden på denne ruten var ikke for meg.

Endelig oppe
Fin utsikt over Hallevannets hoveddel herfra

Tur 6: Middagsåsen ved Hallevannet
Da gikk turen nordover igjen, og motvinden hadde blitt medvind. Jeg gikk opp litt syd for toppen, og kravlet og kløv til topps. Luftig topp, men lite besøkt.

Ikke mange har ruslet opp på denne sære toppen, men flere har nok vært på hylla like nedenfor der det er en liten bålplass

Tur 7: Heiaåsen ved Hallevannet.
Jeg gikk i land litt nord for toppen og hadde håpet å kunne ta meg forholdsvis direkte opp derfra. Slik ble det ikke. Jeg møtte et stup som var veldig langt og endte opp med å traversere krattskogen under stupet nordover og fant til slutt en plass der det var mulig å komme opp på nordøstsiden av fjellet. Bratt opp og enkelte småstup som jeg omgikk på vestsiden. Nesten oppe på toppen traff jeg på et par gule bånd som loset meg opp på toppknausen. Ned igjen fulgte jeg disse båndene ned på østsiden av toppen og måtte runde rund på nordsiden før jeg fant igjen Cindy i vannkanten. Da var det bare å sette over til parkeringsplassen ved Vassbånn og reise hjem.

Bratt opp til siste Pf100-topp i Vestfold, endelig i mål
Takk for turen, Cindy

Natur:
Masse vannlinjer i flere varianter, følte meg til tider som i paradisiske strøk med helt andre temperaturer. Blåbærene begynner å bli modne, men det ble kun til litt munngodt. Kantarell fant jeg også. Ellers masse pippipper og gakkgakker, til dømes fiskeørn og hegre i mengder.

Flott padleterreng
Vakre nøkkeroser
En fin dag på vannet avbrutt av stadig bushing til ulike topper
De er bare vakre
Endel trange sund der det er ekstra mye vannliljer
Føler meg hensatt til jungelstrøk

Noen flere betraktninger:
Etter å ha gått alle Pf100-toppene i Vestfold har jeg tenkt litt. Om disse toppene hadde vært 2000 meter høyere og uten trær, ville de ha vært skikkelig tøffe tinder mange av dem. Trærne gjør at det ikke virker så luftig og jeg har brukt mangt et tre for å dra meg opp på disse toppene. Ulempen med trærne er at det blir mye bushing, og det er litt verre å planlegge ruten der det ikke er sti. Man ser ofte ikke det ikke passerbare stupet før man er omtrent der.

Grattis!

Written by Olepetter 05.07.2016 11:00

Så kjekt med en Cindy som aldri sier nei til å bli med på en tur.

Gratulerer med Vestfold PF>100

Written by knutsverre 04.07.2016 22:55

komplett, Lars. Flotte vannliljer-bilder og artig tekst og refleksjoner som vanlig. God sommer!

Sv: Gratulerer med Vestfold PF

Written by Snilen 05.07.2016 10:03

Takker. Vannliljefotografering var en liten utfordring. Med et vanlig kamera i en lite veltesikker kajakk var dette litt risikosport, men det gikk greit