Høgbråten - Hobøl (03.07.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skogen (190m)
Endpoint Samme (190m)
Ascents Høgbråten (280m) 03.07.2016 12:15

Høgbråten i Hobøl

Ny runde for å plukke noen lettvinte kommunetopper på Østlandet. Etter overnatting i Mjøndalen kjørte vi gjennom Oslofjordtunnelen mot Ås og Ski til Nedre Svikebøl der det går av en skogsvei/bomvei innover mot toppen. Vi hadde regnet med å måtte gå innover skogsveien, men ville nå kjøre så langt som mulig frem mot bommen. Det gjorde vi, men det dukket heldigvis aldri opp hverken bom eller skilting som skulle tilsi at det ikke var lovlig å kjøre denne veien! Vi kom frem til Skogen der det står en flott tømmerhytte og hvor det er god plass til å sette fra seg en bil.
Vi var nå bare ca. 600m fra toppen i luftlinje. Vi begynte å gå opp langs en meget tilgrodd traktorvei, men fant etterhvert ut at det var like greit å ta seg frem i terrenget oppover mot toppen. Blåbærene var allerede begynt å bli modne, og smakte herlig! Ingen sti, stedvis lettgått, men andre steder tyngre gjennom høyt gress og gammelt hogstfelt. Vi gikk først opp til den østligste toppen merket med 280 m og et trigmerke. Det er dette stedet Statens Kartverk oppgir som høyeste punkt i Hobøl kommune med koordinatene 613320 6618840 (fot bolt). Vi fant bolten på en bergknaus og rester etter et gammelt trigmerke i nærheten.

Skogen i Hobøl - idyllisk sted nær Høgbråten!
Statens Kartverks høyeste punkt i Hobøl kommune

Fortsatte så ca. 200 m vestover til toppen som er merket med 281 på kartet, og som er PB-toppen. GPS her 613123 6618812 som på PB. Liten varde på en fjellknaus og en orienteringspost på en furu like i nærheten. Ned igjen fulgte vi en litt annen rute uten at det var noen fordel - heller tvert i mot. Ruten opp anbefales.

Høyeste punkt på Høgbråten i Hobøl,
Varde på Høgbråten 281, GPS 613123 6618812

Nå er jeg på Austevoll

Written by Osten 05.07.2016 20:35

Tar ferga kl 21 og kjører mot Fjell for morgendagens fangst:-)

Sv: Nå er jeg på Austevoll

Written by knutsverre 05.07.2016 21:05

Flott! Lykke til med turene i Hordaland. Vi har forflyttet Oss nordover mot Helgeland.