Storknuken, høyest i Inderøy (03.07.2016)

Written by ory1962 (Odd Ivar Rypdal)

Ascents Storknuken (502m) 03.07.2016

Kom fra Trondheim, tok av fra E6 på Røra og kjørte gjennom vakre Inderøy og over Skarnsundbrua. Forbi Mosvik sentrum noen få kilometer og til gården Lia, hvor jeg parkerte ved riksvegen - bommen var nede på vegen innover mot nordenden av Meltingsvatnet. Vegen inn til Kilen er ellers godt egnet for bilkjøring, evt sykling - jeg gikk de fire kilometerne inn til den oppmerkede P-plassen på ganske nøyaktig førti minutt.

Fra Kilen går det en lettere gjengrodd traktorveg oppover lia, og der den slutter fortsetter en ganske mye brukt sti - ikke vanskelig å finne fram. Når du så kommer opp i høyden og terrenget flater ut, ser du mot venstre/nord dagens mål, den imponerende toppvarden er lett gjenkjennelig på god avstand og du har den i syne hele tiden. Terrenget her er myr, ganske lettgått og du skal forbi et lite vann på vegen. Utsikt i alle retninger fra toppen, og turbok.

GPS'en konket like før toppen, men ganske presise fakta er en tur i underkant av sju km hver veg; jeg brukte ca åtti minutt fra bilen til toppen og like lenge ned igjen.

Lettgått og fin tur, og kan nok anbefales året rundt.