Sandvassheia (02.07.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Kinnkjerklumpen (543m) 02.07.2016
Sandvassheia (655m) 02.07.2016
Toppen med utsikt over Holden vatnet.
Endrede planer, da yr meldte fint her. Kjørte Rv 720 til Malm, tok av det til Folldal og kjørte 6 km før vi tok av til Holden demning. Parkerte her inne sammen med alle de som hadde parkert og kjørt videre i båt på det store fine vannet.
Holden demning med Kinnkjærklumpen til venstre
Gikk over demningen og fulgte veien opp på toppen av den første bakken før vi tok av til venstre merket Fosen. Fulgte den godt rødmerka stien oppover den småbratte lien på tørre myrhellinger til toppen av KINNKJERKLUMPEN. Her var kasse med trimbok, men også kuling.
Toppen av Kinnkjærklumpen i stri vind!
Gikk videre litt til høyre for høydene bortover det fine fjellområdet, dette for å unngå den verste strie vinden. Men fint å gå uansett og vind uansett. Fra toppen av SANDVASSHEIA er utsikten flott. Her ser man det store Holdenvannet, sjø og vann, og ikke minst de flotte fjellene i horisonten rundt om på alle kanter.
Utsikt tilbake i retning demningen
Vi satte oss litt ned i lien på høyre siden pga. vinden og kosa oss med sjokolade og nøtter før vi gikk ned igjen. Vi valgte å gå rett ned lien mot en saltstein for sauer, som vi så litt nedi der. Etterpå fulgte vi en sti til en fin gammel setervoll, der det startet en gammel slitt traktorvei ned igjen til hyttene og demningen. Kaffe og marsipankake ved demningen før vi kjørte til Snåsa for å gå Brannheiklumen dagen etter.
Luksus på denne turen, bobil og marsipankake