Prestkampen i tordenvær (03.07.2016)

Written by anneg GSM

Ascents Prestkampen (1,244m) 03.07.2016
Visits of other PBEs Prestkampen parkering (950m) 03.07.2016

Jeg og Anders møtte Sigrid ved Brua og kjørte til Ulsrud gardsmuseum, der vi møtte Margrethe og Per Ole. Jeg og Trym rakk en tur opp til Rønningen før dagens program starta. Vi ble først med på omvisning, før vi gikk og så fotoutstilling med gamle bilder fra Auggedal. Bestemor Anna, bestefar Per, oldemor Ida, bestefar Steine, tante Gina og de eldste ungene på Nygaard var med på flere av bildene. Etterpå spanderte Sigrid og Per Ole kaffe og vafler.
Etter det trivelige og interessante oppholdet i Ulsrud, kjørte Anders, Sigrid og jeg til Skei. Anders hoppa av ved bommen inn til Torsdalen, mens Sigrid og jeg kjørte og parkerte ved veiens ende i Gamledalen. På tur oppover mot Prestkampen begynte det å lyne, tordne og hagle. Første lyn og skrell var tett på, og bakken ble hvit av hagl. Vi fortsatte likevel, og etter hvert dro uværet seg noe lenger unna. Men det dundret skikkelig her oppe på fjellet. Oppe i bratta blomstra reinrose, og da vi nådde toppen hadde det klarna opp i vest slik at vi kunne nyte utsikten. Men det var en kald vind, så etter å ha stemplet topptrimkortet, skrevet i turboka og tatt noen bilder, snudde vi og gikk ned. Anders møtte vi igjen ved bommen, der møtte vi også tremenning Kari, som inviterte på kaffe på hytta like i nærheten. Der ble det et trivelig kaffeslabras før vi kjørte hjem.

Trym på Prestkampen
Sigrid er straks på toppen