Lifjell Øst (02.07.2016)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Myregvarv P-plass (680m)
Endpoint Samme (680m)
Ascents Himingen (1,066m) 02.07.2016
Ljoslihovet (843m) 02.07.2016
Myregvarvkollen (732m) 02.07.2016
Rognlifjellet (959m) 02.07.2016
Slettefjell (1,180m) 02.07.2016
Slettefjell Øst (1,171m) 02.07.2016
Visits of other PBEs Myregvarv p-plass (683m) 02.07.2016

Etter forrige helgs flotte rundtur i Lifjell falt valget på området i øst med trekløveret Himingen, Slettefjell og Rognlifjellet ved Gavlesjå. Planen var å dra fredag kveld, men været satte en stopper for den planen. Jeg utsatte avreise til utpå lørdags ettermiddag. Tungt regnvær hele veien opp og da passer det ekstra godt med blytung musikk på speller’n. Ankom p-plass Myregvarv utpå ettermiddagen i lettere regn, men sola skulle snart bryte opp gråværet så smått. Da regnet stoppet opp bar det avgårde opp mot Himingen. På veien møtte jeg tilfeldigvis en annen naturfotograf og fuglemann jeg kjente navnet på via bilder på nett. Ble en kortere preik, da jeg gjerne ville opp på Himingen mens sola var framme, men ble hyggelig nok invitert til hytta hans på returen for en kaffe og fotosnakk. Jeg stupte opp den svært våte og glatte stien opp lia under Himingen. Hadde lyst å ta en snarvei og prøve en av de vegetasjonsbevokste skarene opp mot toppen, men skjønte raskt at det ville bli for risikabelt, da det også var ur der. Såpeglatt kvartsitt-ur fristet lite, dermed ble det glatt sti istedenfor. Hadde hele tiden lyst til å brekke bratt av oppover, men slo det fra meg hver gang jeg syntes å se en linje. Når det begynte å bli mindre bratt dro jeg av stien. Men også her var det forferdelig glatt, men med svært forsiktig forsering gikk det greit. Flott utsikt til gråværet og landskapet under på topplatået. Liten pause bak den velbygde varden på toppen før jeg vandret ned. En flott regnbue mot meget mørk bakgrunn åpenbarte seg på vei ned.

Regnbue ved Himingen

Tok turen innom fotografen på vei ned og fikk servert flotte bilder, en matbit, kaffe og en øl. Sånn skjer bare på fjellet! Derfra tok jeg en kveldsrunde for å få med meg solnedgangen, som ikke akkurat kunne matche forrige helgs magiske opplevelse.

Solnedgang over Himingtjønn med Økteren i bakgrunnen
Siste lys ved Himingtjønn

Natta ble tilbrakt i bilen etter mye logistikk.

Våknet tidlig. Kunne skimte solas spede stråler i øst, men den ble kjapt stengt ute av mer regnvær og tunge mørke skyer. Sto opp tidlig tross været og kokte meg kaffe på gassbrenneren. Labbet avgårde med engang regnet ebbet ut. Fulgte bred ATV-strada gjennom meget flott myr- og furulandskap som minnet meg mye om Femundsmarka.
Tok av ved flotte Gavlesjå og gikk sti/vannvei opp mot Slettefjell. Stien gikk jevnt bratt oppover nesten helt til toppen. Under meg lå Gavlesjå og fjellene rundt innhyllet i dynamiske skyer og tåke. Et flott skue!

Skydekke over Gavlesjå og Rognlifjellet
Det tetner seg til over Gavlesjå. Øysteinnatten bak til høyre.
Innhyllet
Rognlifjellet sett fra Slettefjell
Over skyene
Røysdalsnuten sett fra Slettefjell

Etter toppbesøket fulgte jeg en rødmerket sti som tydeligvis er svært lite brukt. Noen steder så jeg kun de røde markørene og ikke stien. Stien snirklet og sjanglet seg som en full mann gjennom vierkratt og vegetasjon, men bedre enn å villgå gjennom det svært våte krattet, myrene og bjørkeskogen. Langt om lenge kom jeg fram til en ny ATV-strada som jeg fulgte et lite stykke før jeg brakk av på sti over Ljoslihovet og ned til Gavlesjåhytta. Herfra tok jeg kurs opp til et lite stykke naturreservat for å se etter uvanlige planter. Bratt inni her. Ville også friste et skar opp til Rognlifjellet, men det var totalt uaktuelt. Stor blokkur og usedvanlig tett vegetasjon gjorde det umulig. Fant heller ingen sjeldne planter, kun en usedvanlig stor mengde med bjørnekam, men veldig flott, bratt og frodig under skrentene av Rognlifjellet.

Flekkmarihånd ved Rognlifjellet. Fikk også med meg Skogmarihånd.

Dermed gikk turen helt ned til sti ved Gavlesjå. En snirklesti gjennom ulendt terreng. Etterhvert fikk jeg nok av stien og brakk av opp mot Rognlifjellet. Herfra gikk jeg opp turens desidert bratteste parti. Uten stødig vegetasjon å gripe i og bruk av turstav til støtte og drahjelp hadde det vel neppe gått når det er så vått og sleipt. Kom omsider til sti som fortsatte bratt oppover til det flotte topplatået. Fortjent pause på toppen. Ned fulgte jeg sti/vannvei til p-plass. Skulle hatt kajakk ned her :-)

Nede ved bilen ved 12-tida en gang. Nok en usedvanlig flott tur i LIfjell var gjennomført.
Sa “På gjensyn” til knotten og dro fornøyd hjemover...vel nesten hjemover da...