Vardefjellet (28.06.2016)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Naustvika (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Vardefjellet 638 m i Masfjorden (638m) 28.06.2016

Vardefjellet

På grunn av et nødvendig ærend avspasserte jeg ved lunsjtider og kjørte til Masfjorden. Været var mildt sagt varierende. Det gikk fra styrtregn til helt tørre veier på få kilometre. Etter å ha avlevert viktig utstyr i Mjangervågen, tok jeg fergen over til Duesund og kjørte til Naustvika. Her fant jeg (heldigvis) merket sti mot Bergsviksetra. Denne tok meg opp det bratteste og mest kronglete partiet. Da stien begynte å gå ned i Merkesgjelet, forlot jeg denne og tok peiling opp langs kammen. Her fant jeg et svakt tråkk som jeg fulgte et stykke oppover. Denne gikk litt på nedsiden av kammen og til slutt forsvant den i Merkesgjelet. Deretter var det "off-trail" opp gjennom skogen og etter hvert opp kammen til toppen. Det var bratt og tungt terreng, men ingen store utfordringer. Det var etter hvert godt å komme seg ut av den våte skogen. Det hadde ikke regnet mer enn et par dråper, men jeg var ganske så våt fra knærne og ned. (Hadde heldigvis hatt vett nok til å ta på meg regnbukse.)

Parkering rundt 200 meter sør for stistart.
Skiltet og merket sti mot Bergsviksetra.
Hvis det ikke hadde vært sti, hadde jeg ikke gått opp denne veien...
Her går stien videre ned i Merkesgjelet og "veien" mot Vardefjellet går opp til venstre.
Grønt og fint, men vått "off trail" i skogen.

Jeg ankom toppen etter 1 time og 5 minutter. Her oppe var det småkaldt i vinden og jeg kunne se regnbyger i mange av dalene rundt meg. Det ble med noen nøtter, litt drikke og en tur bort på det vestlige (og lavere) utsiktspunktet, før jeg satte kursen ned igjen.

Toppen av Vardefjellet, 638 moh. Finere vær i vest.
I Matre, derimot, regnet det kraftig.

Tok en bittelitt enklere rute ned til skoggrensen, samt at jeg denne veien fulgte kammen helt ned til stien. Kom meg ned til bilen på litt over 40 minutter, våt på beina, men takknemlig for at regnet hadde uteblitt.

Nå ble det kaffe og brødskiver i bagasjerommet før jeg tok turen videre til Austefjellet.

Ser at sporet til GPSen er litt unøyaktig under 250 moh.
Start og stopp høyden er noe feil. Skal være ca 50 moh.