Bergetindan-Urfjellet-Øygardsheia. (02.07.2016)

Ascents Bergetindan (660m) 02.07.2016
Urfjellet (840m) 02.07.2016
Øygardsheia (399m) 02.07.2016

Det var første feriedag og vi var klar for en nytur. Valget falt på Bergetindtraversen i Haram. Vi putta sykler bakpå bilen og dro i vei med Vestnesferja.

Satte av sykler ved Reme og kjørte videre ut til Ringstad, der vi satte bilen på en liten avkjørsel på høyre side av veien. Fant tråkk i skogkanten, som etterhvert blei tydligere og angitt med rødmerking på trea. Inn mot elva i Ringstaddalen forsvant rødmerkinga over elva, og vi fulgte svake tråkk på innsida av Ringstadnakken. Etterhvert fant vi en sti som førte oss opp på ryggen sør for sistnevntes topp.

Fra Urfjellet mot Bergetindan, Brattvåg og Nordøyane.

Herifra gikk turen videre langs sti av varierende tydelighet opp nordryggen av Bergetindane. Kom fort over skoggrensa, utsikten blei videre, og etterhvert som ryggen flata ut blei stien bedre. Nå fulgte en artig travers med litt klyving over flere småtopper, spesielt eksponert på et punkt. Etter traversen av Bergetindan vida ryggen seg ut opp mot Urfjellet, der vi tok matpausa.

Vi fortsatte videre sørover over Remeheia til Remefjellet. Her fant vi en tilsynelatende relativt nymerka rute mot Øygardsheia, og fant ut vi ville ta med denne toppen i samme slengen. Litt tunggått opp-og-ned terreng utover, så gleda var stor da vi traff på merking som kom rett opp fra Reme ute på toppryggen. Da fikk vi en komplett runde. Fin utsikt innover mot Tennfjord. Greit merka og god sti ned til Reme, hvor vi fant syklene bak en busk. Etter et lite kvarter på sykkel var vi tilbake ved bilen.