Barheia (02.07.2016)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Nord-Troms museum, Svensby (15m)
Endpoint Nord-Troms museum, Svensby (12m)
Ascents Barheia (352m) 02.07.2016 15:39

Tok ferga fra Breivikeidet til Svensby og parkerte på en liten parkeringsplass ved Nord-Troms museum. Vi skulle sikkert gått inn på stien med skilt mot Jægervatnet, men vi gikk i stedet et lite stykke atme veien og opp mot en vei markert på peakbook-kartet. Æ trur vi kom innom en privat ejendom, der var det i hvert fall en hyggelig mann som peket ut veien mot Barheia, og hunden hans bestemte sæ for å slå følge med oss, nokka det hørtes ut som at ho gjorde til og fra :)

Første del av turen var på traktorvei, over et innhegn med sauer, og etter hvert på tydelig sti med hyppig rød markering. Hunden Molly sprang i forveien og viste oss veien, hun virket veldi glad over å ha funnet sæ noen turkamerater :) Stien går heile veien opp til en varde ved 351 moh, og så er den egentlig toppen på 352 moh ca 300 meter lengre ut over stein og myrmark. Men utsikten er mykje bedre derfra da den ligger nermere Ullsfjorden og fjellene på andre siden vannet sees bedre. Vi hadde samlet på oss fryktelig mykje fluer og klegg som fulgte oss i store svermer større delen av turen, så det ble bare en kort fotopause ved toppen før vi gikk nedover igen, samme vei tilbake så vi kunne levere tilbake vår guide til huset sitt :)

Flott utsikt mot Lyngsfjellan på tur opp
Våres turguide Molly ved varden 351 moh.