Stoppet av elva og svensk politi! (29.06.2016)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Visits of other PBEs Jetnamselven - parkering (791m) 29.06.2016

Tenkte å ta høyeste i Nord Trøndelag på vei hjem fra Nord Norge. Vanskelig å toppe superuka vi hadde der oppe, så motivasjonen er ikke helt på topp. Jeg tar av E6 ved Grong til riksveien via Lierne til Sverige. Følger «Villmarksveien» nordover og finner parkeringa ved Røde Kors hytta. Det står en rekke skilt som sier at det i perioden 10. juni til 10. juli er ferdselsforbud i terrenget! Parkeringslommene er sperret av, men akkurat den der stien stater er ikke avsperret. Jeg tenker da at det ikke gjelder denne leden … Klokka er 2000, kvelden er lys, så jeg bestemmer meg for å ta en nattvandring. Jeg følger elva innover. Etter ca. 30 min kommer et helikopter fra vest som flyr over meg og videre østover. Hm, tenker jeg. Har det noe med overvåking av ferdsel i terrenget å gjøre? Jeg fortsetter. Etter litt over en time kommer jeg til ei stri elv. Jeg følger den nord-øst over, men finner ikke trygt sted for passering. Jeg går jo alene og det er neppe andre vandrere ute, så jeg tar rett og slett ikke sjansen. Litt kjedelig da det er sjelden jeg er på disse kanter, så det kan bli lenge til nytt forsøk dersom det blir noe. Når jeg nærmer meg parkeringen ser jeg at det har kommet en annen bil dit. Jeg blir møtt av en svensk politidame som ikke ser spesielt blid ut. Det blir en lang forklaring om at jeg ikke er en eggtyv, noe hun får bekreftet når jeg tømmer sekken. Det hele er ganske flaut. Jeg slipper unna med advarsel og lovnad om at dette ikke skal gjenta seg! Et par lekser lært denne kvelden: Ta med en turkompis på ødemarksturer nattestid og les skilt mer nøye.

Svenske fjell
Svensk heilo
Sola går ned bak toppen jeg ikke nådde ...