Metodekurs klatring i Romsdal (29.06.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Norsk Tindesenter (25m) 30.06.2016
Vengedalsveien automatisk bom (140m) 01.07.2016
Mjelvasteinen (60m) 02.07.2016

Jeg kom til Mjelva camping onsdag ettermiddag for å delta på 4-dagers metodekurs klatring i regi av NKF.

Torsdag
Vi møttes på et hotel i Åndalsnes på morgenen; 1 hovedinstruktør, 1 medinstruktør/assistent og 4 deltakere. Først var det intro der alle fortalte kort om seg selv, erfaring, forventninger osv.
Deretter kjørte vi ut til Hornaksla hvor vi tok en detaljert diskusjon og gjennomgang av alt som har med standplass å gjøre. Vi ble litt plaget av ei gravemaskin som drev å gravde ned høyspentkabler helt innunder craget (Bosch-veggen)!
Etter en kjapp lunch delte vi oss i 2 taulag med 3 på hver (2 deltakere, 1 instruktør). Laget mitt klatret 4 tl. på Jugoslavruta (5+). Nydelig klatring i eksponert terreng.
Dagen ble avslutttet med oppsummering, tilbakemeldinger, is og kaffe på Norsk Tindesenter.

Fredag
Siden været var meldt dårlig lørdag og søndag skulle vi på fjelltur i dag. Valget sto mellom Romsdalshorn og Bispen. Det ble førstnevnte via Nordveggen.
Vi hadde 2 lag foran oss og 1 bak oss så totalt var det 5 taulag i sving på samme rute i dag. Det gikk veldig fint.
Fokus i dag var vegvalg, plassering av klatrere på standplass, tauhåndtering og rappell.

Lørdag
I dag var det full dag med gjennomgang, øving og terping på grunnmetoder for kameratredning. Stedet var Mjelvasteinen. Vi kjørte også en del sammensatte øvelser med skadd andremann både med rappell ned og med heising opp til standplass. Veldig lærerrikt og nyttig.
På kvelden spiste hele gjengen middag på Sødalshuset i Åndalsnes. Veldig trivelig sted med god lokal mat og drikke. Anbefales!

Søndag
Ny dag med kameratredning. Planen var å dra til et crag der vi kunne sette standplasser både på bakkenivå og litt oppe i veggen. På grunn av nattens regnvær var det sleipe forhold så vi endte med å bruke Mjelvasteinen på nytt. Standplasser ble rigget med statisk tau fra toppen.
Fokus i dag var skade på ledklatrer og forskjellige måter å løse dette på. En ny lærerik dag som ble litt kortere pga lang hjemreise for et par deltakere. Vi har også vært gjennom pensumet på metodekurset og vel så det.

Etter endt kurs var det tilbakemelding i plenum fra alle deltakere og instruktører. Deretter personlig tilbakemelding til hver enkelt deltaker.

Jeg ble veid og funnet tung nok med anbefaling om å sette i gang med praksis (6 dager) og veilederkurs. Derfor settes snuten nå mot Uskedalen for å være hjelpeinstruktør på ukeskurs i fjellklatring.

Missing title

Written by kobbenes 04.07.2016 09:30

Artig med instruktørutdanning. Kva får du sertifisering for med dette? Kan du guide, eller er det meir til kursing og trenarjobbar?

Sv:

Written by SturlaS 04.07.2016 10:19

Klatreinstr. 1 høyfjell kan holde klatrekurs og kameratredn.kurs i lavland og fjell dvs både sport og naturlig sikret over flere taulengder.

Føring/guiding er ikke regulert i Nasj. Std. og kan vel i utg.pkt gjøres av hvem som helst men f.eks. DNT krever minimum instr. 1-nivå.

Tung nok

Written by angjerd 04.07.2016 09:20

Gratulerer med riktig tyngde :-)

Sv: Tung nok

Written by SturlaS 04.07.2016 10:21

Takk. Det var heldigvis tyngde i overført betydning. ;-)