Halde i Alta (26.06.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point Kåfjord p-plass (20m)
Endpoint Kåfjord p-plass (20m)
Ascents Halde (907m) 26.06.2016
Visits of other PBEs Kåfjord p-plass (20m) 26.06.2016

Turen til Halde, ev. Haldde eller Sukkertoppen som den også kalles, ble vi anbefalt da vi var innom turistinformasjonen i Alta et par dager tidligere. På denne toppen, som er den høyeste rundt Altafjorden, var det tidligere et nordlysobservatorium, som ble nedlagt i 1926. Vi parkerte på en p-plass ikke langt fra Kåfjord kirke, og fulgte den gode skogsveien oppover mot Halde. Vi måtte etter hvert krysse noen snøfelter, og veien ble etter hvert litt smalere og kronglete mot toppen, men veien var i imponerende bra stand. Det tyknet til litt i det vi nærmet oss toppen, så utsikten var ganske begrenset. På returen lettet det naturligvis, og vi møtte 25-30 personer som var på vei til toppen. Flott og lettgått tur, selv om utsikten uteble.

Utsikt mot Alta og Altafjorden
Halde
Bygningen på toppen av Halde
Bysten av pioneren og oppfinneren Kristian Birkeland i forgrunnen, og den restaurerte hovedbygningen i bakgrunnen