Endelig Glittertind fra Juvass (28.06.2016)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Start point Juvasshytta (1,841m)
Endpoint Juvasshytta (1,841m)
Characteristic Jogging
Ascents Glittertinden (2,452m) 28.06.2016 11:18
Visits of other PBEs Juvasshytta (1,841m) 28.06.2016 11:18
Visdalen-Juvasshytta 28.06.2016 11:18

Hadde fri idag. Hadde tenkt å ta en løpetur fra Juvass, ned til Heimsætra, opp på Spiterhøe og tilbake samme vei til Juvass. Pakket en sekk med 4 skiver, 1 stykke kake og en energibar, samt en liter vann. Solbriller, ekstra sokker, tynn genser, lue, sportstape, gazebinn, solstift og bankkort. Sprang i vei kl 11.18, og var nede ved Heimsætra etter ca. 35 min. Hard oppvarming med 920 hm nedover. Deretter fulgte jeg stien mot Glittertind og hadde tenkt å skjære ut av stien rundt 1150moh mot skautkampen og skauthøe. Klarte ikke å krysse Skauta noen plass og kom bare høyere og høyere opp. Begynte å se sort på dagens mål, og da Glitterrundhøe dukket opp tenkte jeg faen heller og la i vei mot Glittertind. Glimrende sti langs Steindalselve hvor jeg holdt ett greit tempo. Traff to hyggelige folk rett før stigningen begynner for alvor. De hadde vært med meg på Piggen dagen før. Overraskende go sti opp over ura til toppen. Ble mye gåing oppover her. Halveis opp spiste jeg dagens første måltid. Kakestykke. På toppen klemte jeg 2 skiver i meg, og etter 4 min på toppen bar det nedover igjen. Hadde brukt ca 2 t 45 min fra Juvass til toppen. Nedover gikk greit. Tok det piano nedover ura for å spare lårene litt. Digg å komme ned på gostien igjen. Her fylte jeg en ny liter med vann. Tok krefter å komme seg helt ned til Heimsætra. Over 1500hm nedover bakke tok hardt på lårene. Så begynte bakken opp til Juvass. Den 900hm etappe jeg hadde gruet meg mest til. Stien er ganske bratt i starten og klarte ikke litt å jogge her. Etter 400hm følte jeg meg helt kjørt, og merket faktisk litt på maraton følelsen her. Blodsukkeret var ganske i bunn. Måtte sette meg ned ett par minutter å klemme i meg en skive med nugatti. Fikk satt igang igjen og etter 5 minutt var det som om nugattien gikk rett i blodet og plutselig gikk tempoet opp igjen, og etter en sluttspurt var jeg fremme ved Juvass igjen. Digg!