Store Sølnkletten - Alvdal (27.06.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Spisskletten (1,690m) 27.06.2016
Store Sølnkletten (1,827m) 27.06.2016

Turrapport dag 1: Elgåhogna - Engerdal

Dag 2:
Vi sto opp kl 7 i Elgå ved Femunden, spiste frokost med deilige maiskolber, og vasket hytta. Kom avgårde litt over 9. Handlet mer mat i Tynset rastet lunsj ute ved den store sparken. Fin temperatur, sol, men litt trekk. Kjørte til Alvdal og mot Follandsvangen på GPS. Den tok oss til feil side av elva. Følg skilter mot Sølndalen og rett frem på grusvei der asfalten slutter. Etter et par kilometer er det automatbom som må ha bankaxept VISA, ikke kredittkort.

Det blåste godt på Follandsvangen. Vi hadde vinden i mot oss helt til bunnen av fjellet, hvor vi var i le opp til ca 1500 moh.

I le med utsikt nordvestover.

Til tross for vinden ble det raskt kortermet og lufting i goretex buksene. Vi var forberedt på regnbyger. Flott terreng innover med god sti og mye reinmose. Møtte tre jenter i bratta som ikke uventet rapporterte om kraftig vind på toppen. Tåka kom og gikk på begge toppene. Vinden møtte vi ikke for alvor før vi var ved toppvarden på Spisskletten, i kulingklassen. Satt der ikke lenge, men fortsatte nesten uten stans til toppen langs T-merkene.

I le av toppvarden!

Det var tåke når vi kom opp, og det var fint i le av varden. Plutselig lettet det, samtidig med at det kom en regnbyge. Men det regnet horisontalt så varden ga le. Var ikke så mye regn, men slo som prosjektiler i øynene!

Det ble litt glattere på steinene ved returen, men greit nok.

Litt mer forsiktig på steinene ned igjen etter regnbygen.

Returnerte samme vei, men rundet Spisskletten som noen før oss har gjort. Deilig å slippe stigningen, men pga litt glatte steiner måtte vi ta det med ro. Rundet helt oppunder det bratteste og steg svakt rundt toppen så det ikke skulle bli så langt rundt.

Nå kom vi i lesonen igjen, og resten av turen ble en fryd med mye sol og vinden i ryggen.

Flotte flater å gå på!

Vi var godt slitne ved bilen litt over kl. 20. Så var det inn i bilen og kjøre til Forset i Gausdal hvor vi hadde leid en hytte. Vi spiste en god laksemiddag på tavernaen i Alvdal, og da Island spilte kvartfinale mot England så vi litt på det. Var på hytta ti på ett på natta og sluknet fort. (Island vant forøvrig sensasjonelt 2-1)

Synne og Aiax var med på turen!