Høyest i Drammen og Sande (27.06.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Annevasshøgda (557m) 27.06.2016
Presteseteråsen Vest (570m) 27.06.2016
Presteseteråsen Øst (570m) 27.06.2016
Visits of other PBEs Kalmoveien bom (103m) 27.06.2016
Montebello (532m) 27.06.2016
Presteseteråsen parkering (365m) 27.06.2016

Det var skiftende vær i dag så en tur til noen skogs/statestikktopper passet seg veldig. Jeg spurte vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) tidligere på dagen om han ville være med opp til Andevasshøgda og Prestseter øst, han var med, i tillegg ble også debutant Øystein med. Med litt press skal vi få han inn i Peakbook-systemet også.

Vi kjørte litt forbi Konnerud og tenkte å kjøre Helaveien for å parkere ved Prestevannet. Det var lettere sagt en gjort, her var det bom med lås og full stopp for oss.
Etter litt mer kjøring fant vi veien opp til Presteseteråsen parkering. Herifra fulgte vi stien som tok oss til grusveien ved Prestevannet. Det var vått i terrenget og flere steder ble det vassing i bekker og dammer.

Like vest for Presteseteren gikk vi over til bushing. På vei til Presteseteråsen Vest bestemte vi oss også for å ta med den gamle kommunetoppen, Presteseteråsen Øst. Her fikk vi skrevet oss inn i boka før vi tusla bortover mot den nåværende kommunetoppen.
Noen minutter senere var vi framme. En kort stopp før vi kom oss av gårde mot Drammens høyeste punkt, Annevasshøgda. Etter et lett terreng nedover, noen myrer og en bakke stod vi på toppflata. Her var det ikke lett å vite hva toppunktet var, heldigvis var Øystein med. Han fant bolten som markerer toppunktet raskt..
På vei tilbake ville ikke telefonen til Vemund noe mer. Det var denne vi hadde brukt for å navigere oss frem. Uten noe særlig dekning her oppe var det vanskelig for oss andre å hente frem noe kart. Dette ble løst med GPS klokka til Vemund som har en ”take me home” funksjon. Kjekke greier.
Vi kom oss fint ned til veien i kjente omgivelser. Her gikk vi langs Prestevannet før vi fant stien vi kom fra. Vi så også en bil og lurte hvordan de hadde kommet seg opp hitt.
På vei tilbake tok vi også av mot Montebello, som er et utsiktspunkt. Fantastisk utsikt i tåka. Herifra fulgte vi stien det siste stykket ned til bilen.

Fin skogstur i et helt greit vær, bare litt dumt med tåka på Montebello.

Yngstemann skal alltid sitte bakerst, det ble meg den gangen her.
Kryssing av bekk med sleipe våte steiner som stikker opp
Innskrivning i boka på Presteseteråsen Øst
Oppe på Presteseteråsen Vest
På vei mot Annevasshøgda som kan sees midt i bilde