Super Jentetur! (25.06.2016)  6

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Visits of other PBEs Sandågrotta (400m) 25.06.2016
Sveinsbu (690m) 25.06.2016

Endelig var det Jentetur til Skrim med de to midterste niesene. Julegave med grottetur og hytteovernatting. Dro fra Nøtterøy med to spente unger som hadde våkna kl 04:30 og var klar for å dra på tur med tante. Underholdning med sang og dype diskusjoner mellom en 8 og en 9 åring.
Først dro vi til Sandågrotta. Var spent på om vi ville komme inn eller om det var for mye vann. Spenning!

Her skal vi krype inn!

Måtte først krype på alle fire for å komme inn. Skjønte fort hvorfor vi måtte ha hjelm! Inngangen er lav og steintapper stikker ut fra "taket". Kunne så reise oss opp og da var det lettere å gå. Måtte vasse i vann til opp til kneet, og opp på låret for jentene. Vann som fylte støvlane, men det var ikke så kaldt som vi trodde. Skrekkblandet fryd!

Foss inni grotta

Hm, så kom vi til en foss. Skulle vi tørre å gå forbi? En ville og en syntes vi ikke trengte det. Så da studerte vi de flotte fjellskulpturene som var overalt. Blir litt tøffere etter hvert, så da sneik i oss forbi fossen. For et bråk! Måtte rope til hverandre, og det var jo også gøy :-)

Supertante!
Dryppehull
Veien videre

Man kan gå langt innover i grotta, men vi stoppa ganske tidlig. Har ikke vært der selv før, og med ansvaret for to unger var det greit å bare være inni grotta, se, høre, kjenne.
Noen har med dykkermaske for å komme seg forbi "vannlåsen", opp på andre sida og videre innover. Det får bli til en annen gang.......

Fin foss inni grotta
På vei opp i lyset igjen

Etter en meget vellykka grottetur dro vi videre til Raja. Fulgte merka sti opp til Sveinsbu. Underveis blei det tid til mye sang, klatring i trær, drikking fra hver bekk, liste seg over synkemyrer, hvilepauser og studering av troll.

Mange troll underveis

Jeg blei litt stressa da det viste seg at både Svein og Rotta var på hytta, i tillegg til hele familien og alle vennene. Både hovedhytta og annekset var fullt! Nå heter det jo at på en DNT-hytta er det plass til alle. Men her lå det allerede flere i hver seng! Etter litt samtaler, tanker om diverse alternativer og organisering, løste det seg på en fin måte (ihvertfall for oss). 7 av de som var det hadde allerede overnattet ei natt, og dermed måtte et par av de frigi sengeplass til oss. Så da var vi 2 voksne og 4 barn som lå i forrommet på hovedhytta. Totalt var vi 15 stk og 1 hund, etter at to stk og en hund valgte å dra. Hytta har 12 sengeplasser..... Men når ett barn Elsker å sove på gulvet og et annet Elsker å sove i samme seng som tante, ja da er alle fornøyde :-)
Kvelden blei brukt til bading, spill og hopping fra høye steiner. To fornøyde jenter som sovna fort etter en lang og spennende dag.
Søndag våkna vi til sprut regnvær, akkurat som Yr hadde lova. Somla med frokost, tannpuss, kakaodrikking og tull og fjas, ingen hast med å reise hjem. Vi hadde lyst på en topptur til Sveinsbuvarden, men med tjukk tåke droppa vi det.

Godt å få på litt tape på litt såre føtter
Utsiktsbilde
Beste super-turfølge!

To fornøyde jenter og en fornøyd dame har bare lyst til å dra på tur sammen igjen. Lista er lagt høyt for neste julegave, forventningene er nå høye. Men dette var jo bare en fryd, så drar nok på tur med tantebarn igjen!