Osplikammen (25.06.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Osplikammen (285m) 25.06.2016
Visits of other PBEs Osplikammen p-plass (75m) 25.06.2016

Etter et besøk på Austrått gods og fort og et besøk på en AGA-butikk for å fylle på gass til kjøleskapet, var det klart for tur til Osplikammen. Litt tungt skylag, men vi gikk likevel og håpet det lettet nok til å se ut på øyene rundt. Hadde sovet på Høybakken marina sitt område, etter å ha sjekket ut parkeringen ved Sankthansholet skytebane og funnet denne lite egnet for oss, bra med plass, men kjedelige omgivelser.
Tok av Rv710 mellom Brekstad og Botngård og fulgte RV 231 til Ynjarheim og tok mot skytebanen. Noen få meter fra pareringen er det en liten trebro over grøften, der starter stien opp til Osplikammen. Ikke overse de smæ, blå fine blomstene på venstre side av denne broen. Denne er lettgått og godt merket helt opp til toppen. Da vi kom inn i skogen et stykke, skremte vi opp en orrhane, som flakset bortover vekk fra oss. Vi skvatt og den skvatt! Her er tau i de bratteste bakkene og benk rett ovenfor med utsikt. (Trenger ikke bruke tauene). På alle myrene er det lagt plank eller sti ved siden av, så her kan en Nesten gå i joggesko nå.
På toppen tok vi bilder og gikk til neste varde og spiste der. Fin utsikt, litt vind og skylaget lettet.
Ned samme vei. Kjørte nordover mot Lysøysundet og kjøpte boller på veien. Spiste middag på en utkjørsel på Val, med utsikt over beitende kuer, havet og vindmøller og omgitt av masse fine blomster og nesten modne multer.