Ytre Skurvhatten (24.06.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Ytre Skurvhatten (622m) 24.06.2016
Hadde vært på Kjerringklumpen og kjørt videre vestover for å gå Ytre Skurvhatten. Hadde en gammel NAF-bok og her var nye veier. Her er også veibeskrivelsen til UT.no uklar. Man kjører fra det godt merkede Olsøykrysset ca 5 km mot Malm, tar så mot Malm igjen og kjører ca 5 km til P-skilt Alsetmarka. Kjørte opp til parkeringen ved Fagerlia og videre langs bomveien til parkering ved et hytteområde. Her er også infoskilt om turen. Hadde ikke tid til rundtur i dag, så gikk til høyre fra parkeringen, langs den merkede stien over noen myrer og fulgte stakene oppover alle myrene. På vei ned igjen så vi noen skilt langs fjellryggen. Der hadde det nok vært lurt å gå, da vi ble våte i myrene. I dag var det stor flueplage, ispedd litt hesteklegg. Kristen fikk bruk for sitt nyinnkjøpte fluenett. Varm tur i bar shorts og bikinioverdel. Fin utsikt fra toppen, men flueplagen gjorde oppholdet kort. Samme vei ned igjen. Liv badet i Heitjønna etterpå. Kjørte ned igjen og videre tilbake til Olsøykrysset. På veien mellom der gikk det 2 traner med 2 unger og beitet på et jorde ved hovedveien.