Elgåhogna - Engerdal (26.06.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Elgåhogna (1,460m) 26.06.2016

Dag 1:
En ny kommunetopptur-uke ble planlagt på kort varsel! Denne gangen ville min datter Synne bli med, noe som selvsagt er svært hyggelig. Med seg har hun en Breton som heter Aiax, en kvikk halvdressert valp!

På grunn av fest på lørdag skulle vi starte på søndag. Kun kraftige regnbyger i siket i nærområdet, så vi tro til med 4 og en halv times biltur fra Asker til Elgå ved Femunden. Dro i regnvær og kom frem til skyet oppholdsvær, men så mildt at vi gikk i shorts og kortermet ulltrøye til topps.

Turdeltagerne på Hammarvollen seter

Parkerte ved infotavlen og spaserte veien til Hammarvollen seter. Derfra på fin og tørr sti oppover langs Bjørbekken. Idyllisk sti helt til ca 1250 moh, men skal man høyest må man også gjennom steinurpartiet de siste 200 høydemetrene. Fin utsikt fra toppen, men disig i dag. Så da likevel Rendalssølnen, Elgpiggen og Sålekinna samt det meste av Femunden.

Mot toppen
I le bak varden

Frisk bris på toppen, men le bak varden. Skyndte oss likevel ned igjen for å rekke middag på Bryggeloftet. Smakte med Hamburger og Sik Symfoni! Leide oss et gammelt koselig Eldhus på Båtstø camping. Myggsprayen måtte frem på kvelden!