Barlindåsen (26.06.2016)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Characteristic Jogging
Ascents Barlindåsen (398m) 26.06.2016
Ramstadslottet (394m) 26.06.2016

Barlindåsen

Hadde fått med meg naboen, Jan Rune, på tur i dag.
Vi kjørte til Losby gods og parkerte der. Derfra fulgte vi veiene over golfbanen til vi kom til skogen på andre siden. Ved Østmork fulgte vi blåmerket sti som gikk over Puttåsen til den møtte veien i Djupdalen. Vi fulgte så veien videre forbi Djupdalsmyra mot Ramstadslottet. Da stigningen begynte å flate ut i dalen mellom Ramstadslottet og Barlindåsen tok vi en snarvei rett opp lia mot toppen. Kom først opp til en liten topp med en varde på, men hadde følelsen av at dette ikke var selve toppen. Sjekket raskt med GPS og fant ut at toppen lå 150 meter lengre øst. Det er ikke helt greit å ha oversikten inne i granskauen. Vi løp bort til den og fant både varden og postkassen med turboka.

Jan Rune på toppen av Barlindåsen

Fra toppen fulgte vi stien som gikk ned i dalen mellom åsen og slottet. Siden vi først var her tok vi en rask tur oppom Ramstadslottet også.
Tilbakeveien la vi som ei rundløype for å få litt variasjon. Vi løp så nordover og fulgte stien som går på nordsiden av Blåtjern tilbake til Losby. Det er blåmerket sti hele veien.