Kjerringhøgda og Tonekollen (25.06.2016)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Characteristic Jogging
Ascents Kjerringhøgda (349m) 25.06.2016
Tonekollen (368m) 25.06.2016

Kjerringhøgda og Tonekollen

Kjørte opp til Bysetermåsan. Der er det tilrettelagt med mye parkeringsplasser rundt krysset og litt langs veiene som går til høyre og venstre.
Derfra løp jeg først opp på Kjerringhøgda. Det var fint klopper over myrene så det var enkelt å holde seg tørr på beina. På vei opp til høgda kom jeg først til en liten topp med en varde på. Derfra fulgte jeg stien ned til venstre over myra, før siste stigningen opp til toppen kom. Toppen er godt markert med et utsiktstårn hvor man kan klatre opp over tretoppene og speide utover marka.

Tårnet på toppen av Kjerringhøgda

Videre fulgte jeg samme vei et stykke tilbake til jeg kom inn på stien som leder mot Vangen. Fra Vangen fulgte jeg stien som går på østsiden av Vangen mot Tonevannet. Da jeg hadde passert bekken ved utløpet av Tonevannet tok jeg til høyre ned mot Mosjøen. Etter ca 300 meter, når jeg hadde passert bekken som kommer ned mellom Tonekollen og Vesle Tonekollen, går stien litt opp i lia. På toppen hvor den begynner å gå ned mot vannet igjen går det en sti som leder opp til Tonekollen. Det var et skilt som markerte Naturreservat akkurat der stien gikk opp. Anbefaler å følge denne stien opp da det er litt bratt enkelte steder oppover til toppen.

Selve toppen av Tonekollen
Men utsikten er mye bedre 50 meter unna. Her mot Mosjøen
og her ned mot Tonevannet

På returen løp jeg først til Vangen for så å følge veien tilbake. Det hadde nok vært litt kortere å følge stiene som går gjennom skogen isteden.