Reinsjøfjellet (Overhalla) (25.06.2016)

Ascents Reinsjøfjellet (726m) 25.06.2016
Visits of other PBEs Skistad skogsbilveg (60m) 25.06.2016
Tømmersjøen vinter p-plass (135m) 25.06.2016

Etter en lang formiddag på Klatrefestival Flatanger kjørte jeg på ettermiddagen til Namsos for å handle. Derfra tok jeg Rv401 som følger Namsen på sørsiden. Jeg hadde studert kartet og funnet en veg som så ut til å gå inn på vestsiden til foten av Reinsjøfjellet ved Rognvatnet. Denne vegen stoppet imidlertid ved Litlbrokvatnet så da måtte jeg tilbake for å kjøre til den andre siden av fjellet.

Her tok jeg inn bomvegen som går nesten inn til Tømmersjøen. Stor parkeringsplass der det er låst bom på vegen opp til hyttene ved vannet. Akkurat da jeg startet å gå møtte jeg en dame som kom ned fra hyttene. Hun mente nok jeg var litt sent ute for det hun mente var en lang tur opp til Reinsjøfjellet, men ble beroliget da hun så at jeg hadde både telefon, GPS og kart. Dessuten var jo været helt supert! ;-) Innover forbi vannet var det etablert kraftig oppgruset sti inn til Grytsjøen. Litt i overkant tilrettelagt spør du meg..

Ekstremt elendig merking av stien over til Reinsjøen.

Rett før Grytsjøen tok det av merket sti mot Reinsjøen. Jeg fulgte denne stien til Finntjønnin var passert. Da tok jeg ut kompasskurs og prøvde å finne ei grei rute opp til toppen. Det var veldig mange små vann oppover her og en del fjellskrenter så noen naturlig rute var ikke lett å finne.

Ser jeg toppen nå mon tro...

Oppe på toppen var det småkaldt og antydning til tåke. Ned fra toppen valgte jeg en litt mer direkte rute ned til stien men det ble fortsatt mange store og små omgåelse av diverse hindringer.

Neida, her er toppunktet.

Vel nede på stien begynte sola å forsvinne bak fjellet og det ble merkbart kaldere i shorts og supertrøye (jeg hadde med meg vind- og vanntett jakke som ikke ble brukt) så det passet fint å jogge en del nedover bakkene.

På veg ned til den låste bommen og parkeringsplassen dukker sola opp over tretoppene.

Nede ved bilen var det tett med knott så jeg kom meg fort av gårde for å finne teltplass for natten. Jeg er kanskje for kresen for jeg endte opp med å kjøre helt inn til starten av turen til Steinkjers høyeste før jeg slo opp teltet og fikk laget meg mat. Nattønske på P1 var godt i gang før bilen ble parkert.