Elvasstindtraversen- oppdatert med bilder og beskrivelse (20.07.2011)  5

Written by Signar (Signar Andre Nilsen)

Start point Stokkvågen
Endpoint Stokkvågen
Characteristic Alpine climbing
Ascents Elvasstinden (842m) 20.07.2011
Elvasstinden V1 (788m) 20.07.2011
Elvasstinden V2 (777m) 20.07.2011

Travers over Elvasstind V2,V1 og hovedtoppen. Knalltur med klyving, rapell og knivskarp egg.

Startet med båttur fra Lurøy hvor vi har base mens vi er i området. Tåka var tett først på dagen,men lettet etterhvert.

Tåka letter

Startet i Stokkvågen, fulgte veien opp før vi gikk opp på svabergene som leder rett mot vesttoppen. Se etter en enorm stein som ligger på ryggen oppover.

Traversen sett fra Stokkvågen. Ruten følger ryggen fra vest til øst.

Lett klyving opp til vesttoppen, her lønner det seg å ta helt til venstre helt ut mot kanten. Ett litt utsatt punkt, ellers greit. Sporadiske varder/tråkk kan ses.

Opp mot vesttoppen

Greit bortover til skaret mot midttoppen. Firte ned Martine før jeg kløv ned selv. Gode tak og fast stein. Gult/grønt punkt vil jeg si.

Fra midttoppen mot vesttoppen. Fin klyving ned i skaret.

Fra midttoppen var det greit bort til nytt skar. Nokså bratt ned her, vi valgte å rappelere ned via en blokk som ble "fikset" litt på. Hammeren er ca 8-9 meter høy og eksponert.

Rapellfeste
Rapell ned til hyllen
Rapell

Videre følges eggen ned til en ny hammer som er utsatt og luftig. Firte også martine ned her før jeg kløv forsiktig ned. Bratt og eksponert, vil anbefale rapell/tau ned her. Utglidning er ikke ett alternativ.

Mot siste utfordring..
Bratt!
En lang tå..

Deretter er det greit opp til siste hammer. Eggen er fortsatt smal og relativt luftig. Greit å gå på løpende sikringer her hvis man skulle føle behov for det.

Eggen videre mot siste hammer.

Så kommer man til en liten hammer (3-4 m) som kan klyves ned på høyre side. Gode bøttetak hele veien.

Derfra og opp til hovedtoppen fulgte vi bare ryggen uten spesielle problemer. Det kom inn ett kraftig tordenvær med lyn og torden i horisonten, derfor hastet vi ned østryggen ned mot finnskardet før vi tok en velfortjent matbit. Denne ryggen er relativt enkel.
Gnistfokket av lynet kunne ses innover mot Mo i Rana, da var det greit å ikke stå på eggen og agere lynavleder...
Hovedtoppen og videre innover mot Nonstinden, Middagstinden og Småtindan.

Hastet ned til Stokkvågen for å unngå regnet som var på vei inn på indre strøk og rakk det akkurat :) Kjempefin tur som kan anbefales for de som ønsker en kort og veldig fin ryggtravers!

Eggen sett fra øst, utsatte punkter er markert med "Helgesen-terminologi".

Missing title

Written by Oddvar 13.08.2011 17:12

Meget interessant rapport fra et "heimfjell" og fine, illustrative bilder. Har selv vært ved cruxet på østsiden av midttoppen både fra vestsiden og østsiden, men uten tau syntes jeg passasjen var for utsatt til at jeg ville forsøke.